Екскурсії, як засіб навчання географії.
Шкільна
програма з географії передбачає обов’язкове проведення екскурсій у природу в
осінній і весняний період та екскурсії на промислове сільськогосподарське
виробництво чи транспортне підприємство.
Тож трішки теорії. Пригадаємо:
Географічна екскурсія – одна з форм організації навчально –
виховного процесу в школі. Її проведення таке ж обов’язкове, як проведення
вчителем уроку, оскільки екскурсія, яка проводиться за програмою є одним із
видів уроку. На уроці – екскурсії процес навчання реалізується не в умовах
класного приміщення, а безпосередньо на об’єкті вивчення (в природі,виробництві
тощо) .
Під час екскурсії відбувається накопичення в учнів змістових
уявлень, які слугують основою для формування фізико – географічних і економіко
– географічних понять. Тому екскурсії мають виключно важливе значення. Вони
забезпечують зв’язок теорії з практикою, дають змогу показати учням реально ті
географічні об’єкти і явища, які можливі для безпосереднього вивчення чи
ознайомлення з ними. Це має велике значення для реалізації краєзнавчого
принципу у викладанні географії.
У навчальній програмі з географії зазначено,
що зміст та форми організації навчальних екскурсій визначаються адміністрацією
навчального закладу в залежності від місцевих умов із врахуванням рекомендацій,
викладених у листі Міністерства освіти і науки України № 1/9 97 від 07.03.2001
року “Про порядок проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів
загальноосвітніх навчальних закладів”.
Календарні
плани екскурсій складають на півріччя, їх затверджує керівництво школи. Теми
екскурсій визначені в програмах навчальних дисциплін. Кожне з таких занять має
бути добре продумане і сплановане.
Екскурсія
є складною формою навчально-виховної роботи хоча вона триває близько 45-90 хв.,
та відкриває можливості для комплексного використання методів навчання,
збагачує знаннями учнів і самого вчителя, допомагає виявити практичну
значимість знань, сприяє ознайомленню учнів з досягненнями науки, є ефективним
засобом виховання учнів, зокрема їх емоційної сфери.
Екскурсії
поділяють:
За обсягом
предметного змісту теми екскурсії (однотемний, багатотемний)
за
змістом (виробничі, біологічні, історичні, географічні, краєзнавчі, мистецькі);
за
часом (короткотермінові, тривалі);
за
черговістю під час навчального процесу: попередні, або вступні (на початку
вивчення теми, розділу програми), супровідні, або проміжні (в процесі вивчення
навчального матеріалу), заключні, або завершальні (наприкінці вивчення теми,
розділу), за відношенням до навчальних програм (програмні та позапрограмні).
Об'єктами
навчальних екскурсій є промислові підприємства, лабораторії НДІ, вищі навчальні
заклади, установи культури і мистецтва (музеї, виставки), храми, історичні
місця і пам'ятки тощо. Планують їх заздалегідь у межах урочного часу (екскурсії
з виховною метою належать до позакласних заходів, їх проводять в позаурочний
час).
Для
ефективного проведення екскурсії необхідне чітке визначення освітньої та
виховної мети, вибір оптимального змісту, об'єкта екскурсії з урахуванням рівня
підготовки учнів.
Проведення
екскурсії поділяють на декілька етапів:
1.
Теоретична та практична підготовка
передбачає опанування учнями мінімумом необхідних знань. Учитель заздалегідь
знайомиться з об'єктом, домовляється з екскурсоводом про дидактичний зміст
екскурсії.
2.
Інструктаж, як невід’ємна складова
навчальної екскурсії, завдання якого полягає в ознайомленні учнів з метою і
змістом екскурсії. Учитель характеризує об'єкт, зацікавлює ним, повідомляє про
план екскурсії, за потреби — накреслює маршрут-схему.
3.
Проведення екскурсії, що передбачає
послідовний розгляд об'єктів екскурсії, визначення головного для отримання
необхідної інформації про об'єкт. Учні запитують, спостерігають,
запам'ятовують, роблять нотатки. Завершується екскурсія відповідями на
запитання щодо її змісту.
4.
Опрацювання матеріалів екскурсії
передбачає уточнення, систематизацію, узагальнення одержаних під час екскурсії
вражень, спостережень. Обов'язковим є аналіз підсумків навчальної екскурсії — усне
опитування, використання даних під час наступних уроків. За потреби наслідки
екскурсії оформлюють у вигляді стенда, плакатів, колажів чи альбому, вікторини, коміксів, графіків,
діаграм, доповідей, аматорських відеофільмів);
Оформлення
результатів екскурсії може бути індивідуальним і груповим.
З
метою актуалізації знань і життєвого досвіду учнів, створення емоційного тла
подальших уроків доцільно використовувати зібраний ними на екскурсії матеріал.
Екскурсія
в природу
Підготовка
вчителя до проведення навчальної екскурсії в природу включає:
1)
формулювання мети і завдань
екскурсії;
Формулювання мети і завдання екскурсії залежить від вимог шкільної програми з
географії. Необхідно враховувати час проведення екскурсії, оскільки цим
визначається підготовка учнів до самостійної роботи під час виконання
практичних завдань, а також можливість збору краєзнавчого матеріалу для
наступних тем курсу географії.
2)
вибір маршруту, ознайомлення
з ним на місцевості, вивчення природи району екскурсії і його визначних
пам’яток;
Коли вчитель знайомиться з маршрутом, то уточнює географічне положення зупинок,
зміст прояснень і завдань учням, форму і об’єм записів, а також виконує ескізи
малюнків, схем, які повинні будуть зробити учні. Необхідно також заздалегідь
вибрати оптимальний варіант розміщення бригад (груп дітей), який дасть
можливість об’єднувати і порівнювати результати практичних робіт (нівелірування,
визначення глибини, ширини і швидкості течії річки і ін.), які вони виконують.
Чим менше бригад, тим легше вчителеві контролювати їх роботу, тому кількість
учнів у бригаді повинна бути оптимальною і кожен член бригади був весь час
зайнятим. Цим досягається найбільша ефективність і користь таких занять.
3)
визначення об’єктів спостереження,
кількості і розміщення зупинок під час екскурсії, змісту і методів роботи з
учнями на кожній зупинці;
4)
визначення загального завдання та індивідуальних і групових
завдань учням;
5)
розробка рекомендацій по екіпіровці, груповому й
індивідуальному спостереженню учасників екскурсії.
Необхідно
ознайомити учнів з правилами поведінки на природі. Щоб мандрівка була цікавою і
корисною, кожен учасник повинен відчути себе дослідником, першовідкривачем. З
цією метою необхідно завчасно намітити спеціальні дослідницькі завдання, обрати
цікаві і посильні теми досліджень, підготувати спеціальне обладнання для
вивчення геологічної будови, ґрунтів, рослинного і тваринного світу, водних
об’єктів. Дослідник природи повинен добре орієнтуватись на місцевості: вміти
визначати своє місцезнаходження відносно навколишніх предметів, визначати
відстані і напрям руху. На місцевості закріплюються вміння орієнтуватись за
компасом і місцевими предметами, визначати напрям руху на заданий орієнтир.
Екскурсія на
місцеве підприємство.
Мета і завдання екскурсії на місцеве підприємство: ознайомлення з
виробничим процесом в даній галузі, з технологією та організацією виробництва,
шляхами підвищення ефективності роботи на підприємстві, зі змістом праці людей
різних професій, з заходами по збереженню навколишнього середовища. Крім цього,
по можливості, розширити знання учнів про спеціалізацію, концентрацію і
кооперування виробництва, шляхи зниження собівартості продукції.
Підготовка
вчителя до екскурсії на підприємство, включає:
§
вивчення відповідної літератури по тій галузі куди планується
здійснити екскурсію;
§
відвідання підприємства, визначення об’єктів які підлягають
вивченню;
§
складання плану
проведення екскурсії, в якому передбачити послідовність вивчення виробничих
об’єктів, зміст пояснення вчителя і екскурсовода, запитання і завдання учням
для спостереження і збору матеріалу;
§
разом з екскурсоводом слід
виділити запитання, які потребують особливої уваги;
§
учні повторюють теоретичний матеріал, що стосується галузі
виробництва підприємства куди здійснюється екскурсія;
§
вчитель заздалегідь групує учнів на бригади (кількість учнів
в бригаді залежить від кількості цехів або ділянок виробництва), дає завдання
кожній бригаді: зібрати відомості про цех, його особливість, яку продукцію він
виготовляє;
§
кожен учень отримує конкретне завдання по підготовці
розповіді про зміст праці однієї з професій в цеху, відомості про яку збирає
його бригада.
По завершенні
екскурсії проводяться підсумки під час
яких екскурсовод розповідає про перспективи підприємства та покращення умов праці на ньому, а вчитель
відзначає активніших учнів під час екскурсії та орієнтує їх про подальші
завдання по вивченню предмету.
Під час проведення навчальних екскурсій, як і на класних уроках,
можуть бути використані інформаційно – рецептивний, репродуктивний і проблемний
методи навчання.
Підготував: Сусол Маргарита Сергіївна, вчитель
географії Сальківської філії Заваллівського НВО
Немає коментарів:
Дописати коментар