Олена Вікторівна Половенко, завідуюча центром координації
діяльності методичних кабінетів, центрів та методичної роботи з педагогічними
кадрами Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
імені Василя Сухомлинського
РОЛЬ
МЕТОДИСТА У ПРОЦЕСІ
СТВОРЕННЯ
ЯКІСНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Нам
неможливо працювати, якщо ми не будемо постійно аналізувати зв’язки сьогодення
з минулим і майбутнім.
Уміння
передбачати – це насамперед уміння озирнутися на пройдений шлях, оглянути його,
побачити в ньому джерела сьогоднішніх успіхів і недоліків.
В.О. Сухомлинський
У статті акцентується увага на
нових підходах до моделювання ефективної системи науково-методичної роботи з
педагогічними кадрами відповідно до основних завдань діяльності, визначених новим
Положенням про районний (міський) методичний кабінет.
In the article attention is
accented on the new going near the design of the effective system
scientifically methodists with teachers in accordance with the basic tasks of
activity, certain new Statute about a district (city) methodical cabinet.
Модернізаційні зміни в структурі і змісті сучасної освіти потребують пошуку
нових підходів до моделювання ефективної системи науково-методичної роботи з
педагогічними кадрами, яка б, ґрунтуючись на наукових засадах, успішно функціонувала
в режимі постійного оновлення і розвитку, сприяла підвищенню рівня
загальнодидактичної, методичної, технологічної і психологічної підготовки
педагогів, забезпечувала розвиток творчого потенціалу педколективів.
ЇЇ ефективність забезпечується насамперед рівнем науково-методичного
супроводу та залежить від чітко побудованої системи управління.
Відповідно до основних завдань діяльності, визначених новим Положенням про
районний (міський) методичний кабінет, затвердженим наказом Міністерством освіти
і науки України від 08.12.2008 р. № 1119, методисти здійснюють моніторинг:
якості
загальної середньої освіти, рівня навчальних досягнень учнів, їх відповідності
Державним стандартам початкової, базової і повної загальної середньої освіти;
умов
забезпечення психічного та фізичного стану дітей дошкільного віку, учнів
навчальних закладів;
стану
організації педагогічного процесу і науково-методичної роботи в цих закладах;
організації
апробації та моніторингових досліджень навчально-методичного забезпечення
дошкільної освіти, підручників, навчальних посібників та іншої навчальної літератури для загальноосвітніх
навчальних закладів.
З метою підготовки працівників
методичних кабінетів (центрів) відділів (управлінь) освіти райдержадміністрацій
(міськвиконкомів), членів методичного активу з питань упровадження моніторингу
центром координації проведено комплекс заходів:
Двотижневі проблемні курси
завідуючих і методистів районних (міських) методичних кабінетів (центрів) «Моніторинговий супровід модернізації
навчально-виховного процесу і ефективності методичної роботи з педагогічними
кадрами» (спільно з відділом моніторингу якості освіти КООІППО).
Педагогічний практикум
«Моніторинг навчальних досягнень учнів та піднесення ефективності роботи з
обдарованими дітьми» на базі науково-методичного центру управління освіти
Олександрійської міської ради.
Модуль “Теорія і практика зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу
якості загальної середньої освіти” опрацьовано на двотижневих курсах
працівників РМК (НМЦ) з проблеми “Модернізація діяльності районних, міських
методичних кабінетів, центрів в умовах інноваційного розвитку освіти”.
Навчально-тематичний план курсів включав проведення практичних занять:
”Оцінювання діяльності структурних одиниць науково-методичної роботи на основі
запровадження моніторингових процедур”, “Особистісно орієнтований підхід до
організації методичної роботи з педагогічними кадрами” та педагогічну практику
“Диференціація й індивідуалізація навчання педагогічних кадрів у системі методичної
роботи”.
Для працівників РМК,
керівників навчальних закладів, методичного активу проведені навчально-методичні семінари з питань теорії та практики
освітнього моніторингу:
- Організація
моніторингу якості освіти на різних рівнях управління.
- Організація, етапи
та методика проведення моніторингових досліджень.
- Моніторинг та
оцінювання якості навчальної літератури.
- Освітній моніторинг як механізм
адаптивного управління загальною середньою освітою у школі.
- Моніторинг розвитку та саморозвитку вчителів
та учнів як умова їх особистісного та професійного розвитку.
Питання впровадження сучасних технологій оцінювання та моніторингу якості
освіти розглядалися на:
· нарадах завідуючих районними,
міськими методичними кабінетами, центрами;
· секції завідуючих районними, міськими
методичними кабінетами, центрами в рамках обласної серпневої конференції;
· постійно
діючого семінару завідуючих районними, міськими методичними кабінетами,
центрами з проблеми «Система аналітичної і коригуючої діяльності районного, міського
методичного кабінету (центру)»;
· занятті
обласної школи удосконалення методичної майстерності методистів РМК (НМЦ) з
проблеми “Аналітико-прогностична
діяльність методиста (на базі КОІППО і Компаніївського РМК);
· заняттях
науково-методичної сесії;
· настановчого семінару-стажування
новопризначених працівників районних, міських методичних кабінетів( центрів);
· у рамках методичних декад.
З метою піднесення ефективності
діяльності методичних кабінетів (центрів):
створені в рай(міськ)методкабінетах центри моніторингу (моніторингові
групи, експертні комісії моніторингових досліджень);
визначені на рівні району (міста) координатори з питань моніторингу якості
освіти та проведення зовнішнього незалежного оцінювання, які здійснюють
організацію моніторингу та контроль за дотриманням усіх передбачених
технологічних процедур моніторингових досліджень;
затверджені опорні школи з питань впровадження моніторингу, на базі яких
діють творчі групи, лабораторії, педагогічні майстерні для керівників шкіл та
методичного активу з проблем:
«Моніторинговий супровід
управлінської діяльності»,
«Створення ефективної
системи моніторингу якості освіти на регіональному рівні»,
«Моніторинг як засіб
підвищення готовності педпрацівників до інноваційної діяльності»,
«Моніторингові дослідження
в системі методичної роботи»,
«Моніторинг і атестація
педагогічних працівників»,
«Роль моніторингу
навчальних досягнень учнів у вдосконаленні роботи з обдарованими дітьми» та ін;
створені консалтингові центри,
консультаційні пункти;
підготовлені методичні
рекомендації з питань впровадження моніторингових досліджень у практичній
діяльності методиста, висвітлених у статтях “Система моніторингу ефективності
науково-методичної роботи з педагогічними кадрами (методичний вісник №
43), “Аналітична діяльність методиста”
(методичний вісник № 44);
проведено анкетування працівників РМК (НМЦ) з питань планування та
організації співпраці з науково-методичними підрозділами КОІППО;
здійснюється
щорічний аналіз якісного складу
працівників методичних кабінетів, моніторинг
ефективності функціонування діючої структури методичної роботи з педагогічними кадрами та визначаються завдання
щодо її вдосконалення у новому навчальному році;
Працівники центру, відповідно до
плану КОІППО імені Василя Сухомлинського щороку здійснюють комплексні та
тематичні вивчення діяльності 5-6
районних (міських) методичних кабінетів (центрів).
Під час вивчень використовується підготовлений центром інструментарій: анкети, пам’ятки, схеми,
кваліметричні моделі тощо.
Результати комплексних та тематичних вивчень
розглядаються на засіданнях ради центру, науково-методичної та Вченої рад КОІППО.
Вивчення і аналіз діяльності РМК
(НМЦ) свідчить про посилення уваги до проблем запровадження сучасних технологій
підготовки та проведення моніторингових досліджень.
Однак у вирішенні даних проблем мають місце невикористані резерви.
Потребує суттєвого оновлення оцінювання результатів науково-методичної
роботи, так як існуюча система оцінювання не відповідає модернізаційним
методичним функціям, зорієнтована здебільшого на визначення ефективності за
кількісними показниками, не сприяє вдосконаленню методичної роботи, не придатна
для її коригування та оперативного прийняття раціональних рішень, розвитку та
самоудосконалення її структур.
Ще не всі методисти вміють аналізувати систему методичної роботи на предмет
її цілісності та оперативно коригувати зміст її роботи залежно від різних
внутрішніх чинників та зовнішніх обставин, координувати безперервну освіту та
самоосвіту педагогів на всіх рівнях (курсова підготовка, міжкурсова форма
підвищення кваліфікації, самоосвіта), не в повній мірі володіють навичками аналітичної обробки
інформації під час тематичних вивчень, атестації педкадрів, вивчення і
узагальнення кращого досвіду роботи педколективів, методичних формувань,
окремих учителів.
Потребує удосконалення проведення моніторингу результативності підвищення
кваліфікації педагогічних кадрів та ефективності методичної роботи, їх
реального впливу на якість навчально-виховного процесу.
Тенденції
розвитку та проблеми, які існують у системі науково-методичного забезпечення,
обумовлюють необхідність впровадження регіональної моніторингової моделі та удосконалення
контрольно-діагностичної, аналітичної та коригуючої функцій методичних служб, що
забезпечить отримання об’єктивної
достовірної інформації про стан методичної роботи на районному (міському),
шкільному рівнях, про ефективність навчально-виховного процесу, визначення
невикористаних резервів щодо її модернізації.
Основними напрямками науково-аналітичної
діяльності методиста мають бути:
-
діагностика рівня професійного розвитку
вчителя, вивчення запитів педагогів та їх інформаційних потреб;
-
побудова прогностичної професійної
моделі вчителя;
-
аналіз інноваційних програм,
перспективних педагогічних технологій;
-
формування банку методик (педагогічних,
психологічних, соціологічних тощо);
-
створення інформаційного банку
педагогічних теорій, технологій, проблем підвищення кваліфікації, перспективного
досвіду.
Зміст і форми контрольно-аналітичної діяльності повинні визначатись на
основі врахування мети, завдань, науково-методичної проблеми РМК (НМЦ) і мають
бути спрямовані на реалізацію визначених пріоритетних напрямків.
При плануванні роботи РМК (НМЦ) на навчальний рік слід чітко визначити основні блоки аналізу ефективності
науково-методичної роботи з педагогічними кадрами в навчальних закладах
регіону та в районній (міській) ланці:
- стан початкового навчання та викладання
навчальних предметів в основній і старшій школі;
- рівень знань, умінь і навичок учнів;
- здоров’я дітей;
- ефективність управлінської діяльності
керівників навчальних закладів;
- управління неперервною освітою педагогічних
кадрів;
- забезпечення рівного доступу до якісної
освіти;
- психологічний супровід управління науково-методичною
роботою;
- організація виховної роботи та рівень
вихованості школярів;
- організація роботи з обдарованими дітьми.
Визначення пріоритетів діяльності кабінету ( центру), стратегічних та
оперативних завдань має забезпечити діагностична функція, яка передбачає
систему заходів, зокрема:
§
підбір тестів, розроблення різних видів
анкет, складання питань співбесід, схем, графіків, таблиць для фіксування
результатів спостережень;
§
проведення діагностування вчителів,
керівників навчальних закладів та методичних формувань;
§
обробку й аналіз результатів
діагностики;
§
узагальнення підсумків діагностування;
§
розробку методичних рекомендацій щодо
подальшого удосконалення організації навчально-методичної роботи.
Дуже важливо здійснювати вибір інформації для планування методичної роботи
та забезпечення її результативності.
Методисти повинні вміти постійно аналізувати такі інформаційні потоки:
1. Підвищення кваліфікації
педагогічних кадрів, що містить у собі збирання інформації: стосовно
професійних потреб і запитів учителів освітнього закладу, їх професійних
труднощів; виконання навчальних планів і програм з підвищення кваліфікації
педагогічних кадрів; ефективності всіх форм підвищення кваліфікації вчителів та
якості навчально-методичної документації в системі підготовки та перепідготовки
педагогічних кадрів.
2. Організація методичної роботи
передбачає збирання інформації: стосовно рівня професійної компетентності
керівників методоб’єднань і ефективності підвищення їх кваліфікації; стану та
ефективності роботи з молодими спеціалістами; організації методичного
забезпечення праці педагогів-експериментаторів і вчителів, які працюють в
інноваційному режимі; якість лекційно-семінарських, практичних занять,
тренінгів на базі методичних кабінетів (центрів) і опорних шкіл.
3. Організація та проведення
атестації педагогічних кадрів містить збір інформації: стосовно атестованих
педагогів, змісту і якості їх професійної праці та підготовки до атестації на
більш високий професійний розряд, стану і якості роботи з педагогами, які
отримали рекомендації за результатами атестації; стану і якості
навчально-методичних матеріалів, пропонованих атестованими вчителями.
4. Організація моніторингу якості
освіти містить збирання інформації: стосовно змісту і результатів освітньої
діяльності закладу та окремих педагогів, характеру їх відтворення в програмі
розвитку та освітній програмі; якості освітньої підготовки учнів, виховання та
розвитку в системі основної та додаткової освітньої роботи з дітьми; стану,
якості та результатів проведення інтелектуальних марафонів, олімпіад, конкурсів,
на базі методичного кабінету й навчальних закладів, а також тестування учнів
різними незалежними комісіями; характеру, стану та результатів різноманітної
діяльності з учнями в системі безперервної додаткової освіти.
Інформаційно-аналітична діяльність методиста має передбачати також:
- збір інформації про інновації в
сучасній педагогіці;
- узагальнення і трансляцію
перспективного досвіду;
- інформаційне та довідково-бібліографічне забезпечення навчальних закладів;
- випуск інформаційно-методичних
матеріалів.
Формуванням інформаційних потоків не завершується визначенням їх змісту.
Слід кожному продумати методи збирання інформації, визначити періодичність
цієї роботи, джерела передачі інформації; оцінити де і як буде використано
отриману інформацію.
Важливим напрямком діяльності методиста є здійснення комплексних та
тематичних вивчень. По кожному з них слід мати чіткий план вивчення і
необхідний інструментарій (пам’ятки, графіки, діаграми, анкети, тести тощо).
Надзвичайно важливим аспектом аналітичної діяльності є вибір критеріїв
оцінювання оптимального функціонування методичної роботи як системи.
За результатами проведеного вивчення та аналізу мають готуватися
управлінські рішення щодо корекції та регулювання діяльності педагогічних
колективів, методичних формувань, окремих учителів.
Вважаємо, що
впровадження регіональної моніторингової моделі дасть можливість своєчасно
вносити зміни в організацію науково-методичної роботи з педагогічними кадрами,
формувати критичне ставлення вчителів до своєї педагогічної діяльності,
цілеспрямовано стимулювати творчу активність педагогічних працівників.
Систематичне відслідковування і врахування результатів педагогічного
моніторингу допоможе вирішити проблему піднесення якості освіти, рівня
навчальних досягнень та вихованості учнів.
Література
1.
Національна доктрина розвитку освіти //
ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти. – К., 2001.
2.
Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр)./
Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. –2009. – № 13. – С. 18-15.
3.
Байназарова О. Ефективність оцінювання роботи методичних служб. Досвід
організації системи моніторингу діяльності у Харківській області
// Управління освітою. – 2007.– № 1. – Вкладка. – С.2-10.
4.
Вивчення та оцінювання педагогічної
діяльності вчителя // Управління освітою. – 2006.– № 1 (126). –
Вкладка. – С.1-8.
5.
Діагностика успішності учителя / Упоряд.
Т.В. Морозова – Х. : Вєста: Видавництво «Ранок». – 2007.
6.
Єрмола А.М., Суджик О.Р.
Технологія планування управлінської діяльності в освіті (річний управлінський
цикл). Х. - :Курсор. – 2004 – 251с.
7.
Жерносєк І. Знайти показники. Критерії якісної й ефективної
науково-методичної роботи в ЗНЗ //Управління освітою. – 2005. – №19. – С.5.
8.
Звєрєва В.І. Як зробити керування школою
успішним? Вид.«Ранок».-2007.–160 с.
9.
Касянова О.М., Т.Б.Волобуєва. Моніторинг в
управлінні навчальним закладом. Управлінський супровід моніторингу якості
освіти.–Харків:
«Основа», 2004
10.
Малиновська О. Моніторинг в освіті // Управління освітою. – 2005.–
№ 19. – Вкладка. – С.1-8.
11.
Маслікова І.В. Технологія управління розвитком професійної кар’єри
педагогічних кадрів // Управління школою. – 2007. – № 1 (157). – С.2-9.
12.
Моніторинг якості освіти: становлення та розвиток в Україні: Рекомендації
з освітньої політики / Під.заг. ред. О.І. Локшиної. – К.: К.І.С., 2004.
13.
Патрикєєва О. Моніторинг у системі управління закладом освіти //
Управління освітою. – 2007.– № 1. – Вкладка. – С.10-13.
14.
Радченко А.Є. Професійна компетентність учителя. – Харків, 2006.
15. Скрипник
М.І. Аналітична діяльність методиста.//Управління освітою.–2006.–№5 .
16. Старченко К.М., Пуцов В.І., Гадзецький Б.В. Навчально-методичний посібник.- Київ,
2001.
17. Тевлін
Б.Л. Професійна підготовка вчителів.–Х.: Вид. Група «Основа».- 2006.
18.
Чепурна Н., Тевлін
Б., Бондаренко О. Моніторинг методичної роботи// Школа.–
2006.– № 4. – С.5-25.
Олена Вікторівна Половенко,
завідуюча центром координації діяльності
методичних кабінетів, центрів та методичної роботи з педагогічними кадрами
Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені
Василя Сухомлинського.
25006, вул. К.Маркса, буд.63, м. Кіровоград. Роб.тел.:
0(522)24-45-94, моб. тел.: (096)98-64-634
Немає коментарів:
Дописати коментар