Шукати в цьому блозі

понеділок, 5 березня 2018 р.

Бінарний урок в 11 класі : українська література-музика


Тема материнства у мистецтві.
Образ матері  у творчості
Бориса Олійника
(бінарний урок в 11 класі :
українська література-музика)
  Горобець Олена Федорівна
учитель української мови та літератури
ЗШ І-ІІІ ст. с.Могильне
Гайворонського району

Тема уроку. Тема материнства у мистецтві
               (укр.літ. – «Образ матері у творчості Бориса Олійника»)
                 
Мета:  продовжити знайомити учнів з темою материнства у літературі та музиці, ознайомити  із пісенною творчістю Б. Олійника; формувати уяву про головні життєві цінності; розвивати  естетичне сприйняття художніх образів, фантазію, образне мислення; виховувати в учнів чуйність і сердечність, любов до матері, до поезії.
Тип уроку:  вивчення нового матеріалу, інтегрований
Обладнання: аудіозаписи пісень, портрети Бориса Олійника, картина «Сікстинська Мадонна», картки із завданнями, вишиті рушники.


                                           ХІД  УРОКУ
І. Організаційний момент
 Учитель укр.літ.  Доброго всім дня! Ласкаво просимо вас у літературно-музичний салон «Оберіг». Якщо у когось з вас  якісь неприємності, поганий настрій – ми зможемо вам допомогти.  А найкращий від цього засіб – музикотерапія.
  ( звучить «Аве Марія»)
-         Не знаючи  мови, якою прозвучав твір, чи можете ви сказати, про що ця пісня? Які враженні на вас справила?
(учні висловлюють свої думки)
 Учитель музики.   «Аве Марія» - один з найкращих вокальних творів відомого австрійського композитора Франца Шуберта. Це надзвичайно світлий, ліричний і піднесений гімн на честь Діви Марії – жінки-матері, що дарує нове життя. Композитор вклав у твір таку щирість, сердечність і любов, що «Аве Марія» хвилює людей і тепер, майже через 200 років після написання.
Простими і лаконічними кольорами музика передає величний, піднесений образ Діви Марії. Сподіваюся, що частина тепла, ніжності, сонячного сяйва, яким наповнена музична картина, передасться і вам.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель укр.літ. Тема нашого уроку   «Тема материнства у мистецтві»
- А які види мистецтва ви знаєте? (література, музика, кіно, живопис, скульптура і т.д.)
- Сьогодні ми поговоримо з вами про материнство у літературі та музиці.
- Пригадайте, які поети оспівували велич материнської любові у своїх творах
( Т. Шевченко, А. Малишко, Д. Павличко, В. Симоненко…)
-Ми продовжуємо знайомитися з темою материнства у літературі. На сьогоднішньому уроці ми розглядатимемо її у творах Бориса Ілліча Олійника.
( учні записують  тему   «Образ матері у творчості Б. Олійника»)


ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Борис Олійник – талановитий поет-шестидесятник, зі своїми улюбленими темами – такими йому рідними й близькими. Бо всі вони – то його життя. Яке ж воно, життя талановитих майстрів слова?
( учнівське повідомлення про Б. Олійника)
 Учитель музики. Який вид мистецтва, на вашу думку, важливіший: література чи музика? Як би вплинула відсутність літератури на музику і навпаки?
Отже, література і музика тісно пов`язані між собою, води доповнюють один одного.
    Візьміть  картки червоного кольору і ознайомтеся із завданнями, що записані на них. Прослухайте уважно пісню на слова Бориса Олійника «Мамо, вечір догора». (Звучить аудіозапис пісні)
Завдання (червоні картки):
    - Хто виконує пісню? ( Ніна Матвієнко, народна артистка України, лауреат Шевченківської премії);
-         Яким постає перед вами образ матері в даній пісні?
-         Які художні засоби автор використовує? (метафора,…..
-         Визначте віршовий розмір.
 Учитель укр.літ.  Борис Олійник дуже рано залишився без батька. Весь тягар домашніх клопотів ліг на материні плечі. Вона дуже багато працювала, аби прогодувати сім`ю. Саме від рідної неньки йому у спадок перейшла доброта, любов до людей, сонячна вдача. Прошу взяти картки жовтого кольору. Прослухайте уважно вірш Бориса Олійника « Мати сіяла сон»
(учень читає напам`ять вірш)
Завдання (жовті картки):
     - Яке ваше враження від поезії?
-         Визначте тему та ідею вірша.
-         Як розкриває автор образ матері у даній поезії?
-         Чи доводилося вам колись чути пісню на слова поезії «Мати сіяла сон». Спробуйте в уяві відтворити її звучання. Яка мелодія вам вчувається? Хто виконавець? (учні висловлюють свої припущення)
Звучить уривок пісні у виконання Миколи Гнатюка «Мати сіяла сон»

 Учитель укр.літ.  Мати є початком життєвого шляху кожної людини, початком совісті й добра. Разом з материнським молоком передає дитині свою любов і ніжність, ту радість, якою переповнена ущерть її душа. Це вона, схилившись над колискою, наспівує лагідні колискові, які засівають душу дитини любов`ю до людей, до природи. Минають роки. Діти підростають. Їх потреба в материнській турботі зростає разом з ними. Кожна мати хоче, щоб її дитина була справжньою людиною. Мати вчить своїх дітей, «як по совісті жити», добро на землі творити. Шануйте, любіть своїх матерів. Дорожіть кожною хвилиною, проведеною поруч з найдорожчою для вас людиною.        
  Візьміть білі картки. Як бачите, вони чисті, на них жодного запитання. На цей чистий, як ваші юні душі, папірець нехай ляжуть ті слова, з якими ви хочете звернутися до своїх матерів. Пишіть те, що підказує вам ваше серце. Ви можете не зачитувати написане вголос на уроці, але обов`язково скажіть це своїм матерям. ( Звучить «Пісня про матір» у вик. Т. Повалій)

-   Тема материнства у мистецтві – невичерпна. Ви – випускники, перед вами безліч незвіданих і цікавих доріг. Можливо, саме ви увічните образ своєї матері у якомусь із видів мистецтва. Це буде у майбутньому. А ваша однокласниця уже сьогодні прочитає свій твір про маму.
( Токарчук Анна  читає вірш)

ІУ. Підсумок уроку
        -  Пам`ятайте: матері – не вічні, бережіть їх!
          Вічне – материнство. Возвеличуймо його!
Ми розпочинали наш урок гімном Діві Марії, а на завершення пропоную виконати всім присутнім народний гімн усім матерям, які чекають своїх дітей до отчого порогу – «Пісню про рушник» на слова А. Малишка, музика Платона Майбороди. (Всі виконують пісню)
У. Завдання додому: твір-сповідь «Цілую руки матері своєї» ( у прозовій або віршованій формі)
                                            



























Немає коментарів:

Дописати коментар