Тема
материнства у мистецтві.
Образ
матері у творчості
Бориса
Олійника
(бінарний урок в 11 класі :
українська література-музика)
Горобець Олена Федорівна
учитель української мови та літератури
ЗШ І-ІІІ ст. с.Могильне
Гайворонського району
Тема уроку. Тема
материнства у мистецтві
(укр.літ. –
«Образ матері у творчості Бориса Олійника»)
Мета:
продовжити знайомити учнів з темою материнства у літературі та музиці, ознайомити із пісенною творчістю Б. Олійника; формувати
уяву про головні життєві цінності; розвивати
естетичне сприйняття художніх образів, фантазію, образне мислення;
виховувати в учнів чуйність і сердечність, любов до матері, до поезії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, інтегрований
Обладнання: аудіозаписи пісень,
портрети Бориса Олійника, картина «Сікстинська Мадонна», картки із завданнями,
вишиті рушники.
ХІД
УРОКУ
І. Організаційний
момент
Учитель
укр.літ. Доброго всім дня!
Ласкаво просимо вас у літературно-музичний салон «Оберіг». Якщо у когось з
вас якісь неприємності, поганий настрій
– ми зможемо вам допомогти. А найкращий
від цього засіб – музикотерапія.
( звучить «Аве Марія»)
-
Не знаючи мови,
якою прозвучав твір, чи можете ви сказати, про що ця пісня? Які враженні на вас
справила?
(учні висловлюють свої думки)
Учитель
музики. «Аве Марія» - один з найкращих вокальних
творів відомого австрійського композитора Франца Шуберта. Це надзвичайно світлий,
ліричний і піднесений гімн на честь Діви Марії – жінки-матері, що дарує нове
життя. Композитор вклав у твір таку щирість, сердечність і любов, що «Аве
Марія» хвилює людей і тепер, майже через 200 років після написання.
Простими і лаконічними кольорами музика передає величний, піднесений образ
Діви Марії. Сподіваюся, що частина тепла, ніжності, сонячного сяйва, яким
наповнена музична картина, передасться і вам.
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності
Учитель укр.літ. Тема нашого уроку «Тема материнства у мистецтві»
- А які види мистецтва ви знаєте? (література, музика, кіно, живопис,
скульптура і т.д.)
- Сьогодні ми поговоримо з вами про материнство у літературі та музиці.
- Пригадайте, які поети оспівували велич материнської любові у своїх творах
( Т. Шевченко, А. Малишко, Д. Павличко, В. Симоненко…)
-Ми продовжуємо знайомитися з темою материнства у літературі. На
сьогоднішньому уроці ми розглядатимемо її у творах Бориса Ілліча Олійника.
( учні записують тему «Образ
матері у творчості Б. Олійника»)
ІІІ.
Вивчення нового матеріалу
Борис Олійник – талановитий поет-шестидесятник, зі своїми улюбленими темами
– такими йому рідними й близькими. Бо всі вони – то його життя. Яке ж воно,
життя талановитих майстрів слова?
( учнівське повідомлення про Б. Олійника)
Учитель
музики. Який вид мистецтва, на вашу думку, важливіший: література чи
музика? Як би вплинула відсутність літератури на музику і навпаки?
Отже, література і музика тісно пов`язані між собою, води доповнюють один
одного.
Візьміть картки червоного кольору і ознайомтеся із
завданнями, що записані на них. Прослухайте уважно пісню на слова Бориса
Олійника «Мамо, вечір догора». (Звучить аудіозапис пісні)
Завдання (червоні картки):
- Хто виконує пісню? ( Ніна
Матвієнко, народна артистка України, лауреат Шевченківської премії);
-
Яким постає перед вами образ матері в даній пісні?
-
Які художні засоби автор використовує? (метафора,…..
-
Визначте віршовий розмір.
Учитель
укр.літ. Борис Олійник дуже рано
залишився без батька. Весь тягар домашніх клопотів ліг на материні плечі. Вона
дуже багато працювала, аби прогодувати сім`ю. Саме від рідної неньки йому у
спадок перейшла доброта, любов до людей, сонячна вдача. Прошу взяти картки
жовтого кольору. Прослухайте уважно вірш Бориса Олійника « Мати сіяла сон»
(учень читає напам`ять вірш)
Завдання (жовті картки):
- Яке ваше враження від поезії?
-
Визначте тему та ідею вірша.
-
Як розкриває автор образ матері у даній поезії?
-
Чи доводилося вам колись чути пісню на слова поезії «Мати
сіяла сон». Спробуйте в уяві відтворити її звучання. Яка мелодія вам
вчувається? Хто виконавець? (учні висловлюють свої припущення)
Звучить уривок пісні у виконання Миколи Гнатюка
«Мати сіяла сон»
Учитель укр.літ. Мати є початком життєвого шляху кожної людини,
початком совісті й добра. Разом з материнським молоком передає дитині свою
любов і ніжність, ту радість, якою переповнена ущерть її душа. Це вона,
схилившись над колискою, наспівує лагідні колискові, які засівають душу дитини
любов`ю до людей, до природи. Минають роки. Діти підростають. Їх потреба в
материнській турботі зростає разом з ними. Кожна мати хоче, щоб її дитина була
справжньою людиною. Мати вчить своїх дітей, «як по совісті жити», добро на
землі творити. Шануйте, любіть своїх матерів. Дорожіть кожною хвилиною,
проведеною поруч з найдорожчою для вас людиною.
Візьміть білі картки. Як бачите, вони
чисті, на них жодного запитання. На цей чистий, як ваші юні душі, папірець
нехай ляжуть ті слова, з якими ви хочете звернутися до своїх матерів. Пишіть
те, що підказує вам ваше серце. Ви можете не зачитувати написане вголос на
уроці, але обов`язково скажіть це своїм матерям. ( Звучить «Пісня про матір» у
вик. Т. Повалій)
- Тема материнства у мистецтві – невичерпна. Ви
– випускники, перед вами безліч незвіданих і цікавих доріг. Можливо, саме ви
увічните образ своєї матері у якомусь із видів мистецтва. Це буде у
майбутньому. А ваша однокласниця уже сьогодні прочитає свій твір про маму.
( Токарчук Анна читає вірш)
ІУ.
Підсумок уроку
- Пам`ятайте: матері – не вічні, бережіть їх!
Вічне – материнство. Возвеличуймо його!
Ми розпочинали наш урок гімном Діві Марії, а на завершення пропоную
виконати всім присутнім народний гімн усім матерям, які чекають своїх дітей до
отчого порогу – «Пісню про рушник» на слова А. Малишка, музика Платона
Майбороди. (Всі виконують пісню)
У. Завдання додому: твір-сповідь «Цілую
руки матері своєї» ( у прозовій або віршованій формі)
Немає коментарів:
Дописати коментар