Шукати в цьому блозі

вівторок, 6 березня 2018 р.

Про затвердження Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів



               МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                            Н А К А З

                        20.07.2004  N 601

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      9 вересня 2004 р.
                                      за N 1121/9720


        Про затвердження Положення про навчальні кабінети
               загальноосвітніх навчальних закладів


     Відповідно до Закону України "Про  загальну  середню  освіту"
(    651-14    ),    з    метою   підвищення   рівня   організації
навчально-виховного процесу  і  оснащення  навчального  середовища
загальноосвітніх навчальних закладів Н А К А З У Ю:

     1. Затвердити     Положення     про     навчальні    кабінети
загальноосвітніх навчальних закладів (додається).

     2. Міністру  освіти  і  науки  Автономної  Республіки   Крим,
начальникам управлінь   освіти   і   науки   обласних,   Київської
та Севастопольської міських державних адміністрацій довести  наказ
до відома   керівників   місцевих   органів   управління   освітою
та керівників загальноосвітніх навчальних закладів.


     3.   Положення   про   навчальні   кабінети  загальноосвітніх
навчальних   закладів   опублікувати  в  "Інформаційному  збірнику
Міністерства  освіти  і  науки  України"  та  розмістити  на сайті
Міністерства.

     4. Контроль  за  виконанням  наказу  покласти  на  заступника
Міністра Огнев'юка В.О.

 Міністр                                               В.Г.Кремень


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Наказ Міністерства освіти
                                      і науки України
                                      20.07.2004  N 601

                                      Зареєстровано в Міністерстві
                                      юстиції України
                                      9 вересня 2004 р.
                                      за N 1121/9720


                            ПОЛОЖЕННЯ
             про навчальні кабінети загальноосвітніх
                       навчальних закладів


                      1. Загальні положення

     Положення про навчальні кабінети (далі - кабінети) розроблено
відповідно до  Закону  України  "Про  загальну   середню   освіту"
( 651-14 ) та інших законодавчих актів України.
     Дія цього  Положення  поширюється  на   навчальні   кабінети,
що існують і створюються у загальноосвітніх навчальних закладах.
     Це Положення   визначає   загальні   та   спеціальні   вимоги
до матеріально-технічного      оснащення      кабінетів     згідно
із санітарно-гігієнічними правилами та нормами  і  є  обов'язковим
для  їх організації в загальноосвітніх навчальних закладах (далі -
заклади) незалежно від типу та форми власності.
     Кабінетом вважається  класна  кімната  закладу  зі  створеним
навчальним середовищем,  оснащеним  сучасними  засобами   навчання
та шкільним обладнанням.

                2. Мета, завдання та основні форми
                 організації навчальних кабінетів

     2.1. Основна мета створення кабінетів полягає у  забезпеченні
оптимальних умов   для   організації  навчально-виховного  процесу
та реалізації завдань відповідно до Державного  стандарту  базової
і повної   середньої  освіти,  затвердженого  постановою  Кабінету
Міністрів України від 14 січня 2004 року N 24 ( 24-2004-п ).

     2.2. Завданням   функціонування   навчальних   кабінетів    є
створення передумов для:
     організації індивідуального та диференційованого навчання;
     реалізації практично-дійової   і   творчої  складових  змісту
навчання;
     забезпечення в   старшій  школі  профільного  і  поглибленого
навчання;
     організації роботи гуртків та факультативів;
     проведення засідань шкільних методичних об'єднань;
     індивідуальної підготовки  вчителя  до  занять  та підвищення
його науково-методичного рівня.

     2.3. Перед  початком  навчального  року   проводиться   огляд
кабінетів  з  метою  визначення  стану готовності їх до проведення
занять.

     2.4. Державні  санітарні  правила   і   норми   облаштування,
утримання  загальноосвітніх  навчальних  закладів  та  організації
навчально-виховного    процесу    мають    відповідати    вимогам,
затвердженим  постановою  Головного  державного санітарного лікаря
України від 14.08.2001 N  63  (  v0063588-01  )  (далі  -  ДСанПіН
5.5.2.008-01),  та  ДБН  В.2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних
закладів".

                   3. Типи навчальних кабінетів

     3.1. Організація навчальних кабінетів передбачає:
     визначення предметної специфіки;
     розміщення кабінетів;
     оснащення засобами    навчання    та   шкільним   обладнанням
за єдиними   вимогами   до    упорядкування    та    удосконалення
організаційно-педагогічних умов функціонування цих кабінетів.

     3.2. У  закладах  можуть  створюватись  такі  типи навчальних
кабінетів:
     кабінети з окремих предметів;
     комбіновані кабінети  з  декількох  споріднених  предметів  -
класна кімната    з    набором   навчально-методичної   інформації
та матеріально-технічного забезпечення для декількох предметів.

     3.3. У закладах створюються  кабінети:  фізики,  інформатики,
біології,  хімії,  майстерень  трудового  навчання,  обслуговуючої
праці  з  лабораторними  приміщеннями,  що   прилягають   до   цих
кабінетів, спортивні,  актові  зали  та  інші  кабінети відповідно
до умов і потреб закладу.
     Лабораторні приміщення   повинні   мати   вихід  до  кабінету
та окремий вихід у коридор чи на подвір'я школи.

     3.4. Переважно  у  початкових   школах   і   загальноосвітніх
навчальних   закладах   з   малою   наповнюваністю  класів  можуть
створюватися  комбіновані  кабінети  для  викладання   споріднених
предметів.
     Найбільш доцільним  є  поєднання   предметів,   що   належать
до однієї освітньої галузі, мають споріднене обладнання, наприклад
хімії та    біології,    фізики     й     астрономії,     біології
і природознавства,  правознавства  та  історії,  мови й літератури
тощо.

     3.5. Майстерні   для   проведення    занять    з    технічних
та  обслуговуючих  видів  праці  і комбіновані кабінети розміщують
на першому поверсі,  як правило,  ізольовано  від  інших  основних
приміщень, і вони повинні мати окремий вихід на шкільне подвір'я.

     3.6. У  загальноосвітніх  навчальних закладах з допрофесійним
або  професійним  навчанням  обладнується  кабінет  з  відповідних
навчальних   дисциплін  (за  умови,  що  школа  не  обслуговується
міжшкільним навчально-виробничим комбінатом).

     3.7. Фізкультурно-спортивні зали належить розміщувати не вище
другого поверху,   актові   -   не  вище  третього  згідно  з  ДБН
В.2.2-3-97 п.3.8.

     3.8. Для дотримання безпечності  руху учнів  під  час  перерв
розміщення кабінетів   (якщо  у  школі  існує  кабінетна  система)
на поверхах  здійснюється  шляхом  поєднання  на  одному   поверсі
(в одному  блоці  або  секції  закладу)  кабінетів для 5-9 класів,
для 10-12 класів - на іншому (в іншому блоці або секції).
     Класні кімнати  для  учнів  1 класів слід розміщувати не вище
другого поверху, а 2-4 - не вище третього згідно з  ДБН В.2.2-3-97
п.3.29.

     3.9. Розташування   кабінетів   може  змінюватись  відповідно
до зміни спеціалізації навчального закладу,  співвідношення класів
та кількості учнів у них чи інших причин.

               4. Матеріально-технічне забезпечення
                       навчальних кабінетів

     4.1. Комплектація    кабінетів    обладнанням    здійснюється
відповідно  до  типових  переліків  навчально-наочних  посібників,
технічних засобів навчання та  обладнання  загального  призначення
для загальноосвітніх навчальних закладів.

     4.2. Шкільні  меблі  та  їх  розміщення  у кабінетах (класних
кімнатах)  та  майстернях  мають відповідати санітарно-гігієнічним
правилам та  нормам  (п.8.2  ДСанПіН  5.5.2.008-01 ( v0063588-01 )
і здійснюватися  відповідно  до  вимог  ДБН  В.2.2-3-97   "Будинки
та споруди навчальних закладів".
     У класних  кімнатах   та   кабінетах   початкової,   основної
і старшої  школи  встановлюються  шкільні  меблі:  парти,  (одно-)
двомісні учнівські столи та стільці учнівські,  в кабінетах хімії,
фізики  та  біології  -  спеціальні  двомісні  лабораторні  столи,
прикріплені до підлоги  (трьох  розмірів  за  4,  5,  6  ростовими
групами).
     Шкільні меблі  мають  шість  розмірів  за  ростовими  групами
та маркуванням  їх  у  вигляді  ліній відповідного кольору.  Зріст
учнів до 115 см (1-а група) - лінія оранжевого кольору, 115-130 см
(2-а  група)  -  фіолетового,  130-145  см  (3-а група) - жовтого,
146-160 см (4-а група) -  червоного,  161-175  см  (5-а  група)  -
зеленого і більше 175 см (6-а група) - блакитного.
     Парти (столи  учнівські)  повинні  бути  тільки   стандартні,
при  цьому  стіл  і  стілець  мають  бути  однієї  групи  (п. 8.2.
ДСанПіН 5.5.2.008-01 ( v0063588-01 ).
     У кожному   кабінеті   (класній   кімнаті)  слід  передбачити
наявність меблів двох-трьох розмірів  з  перевагою  одного  з  них
або    трансформативних    столів    зі   зміною   висоти   згідно
з антропомітричними даними школярів.  У класних  кімнатах  повинна
бути  нанесена  кольорова мірна вертикальна лінійка для визначення
учням необхідного розміру  меблів  (п. 8.2   ДСанПіН  5.5.2.008-01
( v0063588-01 ).

     4.3. Робочі    місця   вчителів   фізики,   хімії,   біології
та трудового  навчання  монтуються  на  підвищенні,   обладнуються
демонстраційним столом        кабінетах    хімії   та   біології
з препараторською частиною - висотою 75 см). Тумби стола оснащують
спеціальними  пристроями  (ящиками)  для  зберігання інструментів,
хімічного посуду,  мікропрепаратів і приладів, що використовуються
для проведення дослідів. До демонстраційної частини стола (висотою
90 см) підводять електричний струм,  воду  і  каналізацію.  Робочі
площі   столів  повинні  бути  покриті  спеціальними  матеріалами,
стійкими  до  механічних   та   термічних   пошкоджень,   хімічних
реактивів.  У  кабінеті  хімії  та  біології  робоче місце вчителя
доцільно обладнати витяжною шафою з вільним доступом до неї.
     У кабінеті  хімії  необхідно  обладнати  демонстраційний стіл
витяжною шафою  (розміром  64х85х250  см)  під  кутом  45   град.,
додатковим  місцевим освітленням,  підведенням гарячої та холодної
проточної води   відповідно   до   вимог   ДСанПін    5.5.2.008-01
( v0063588-01 ).

     4.4. Кабінет фізики забезпечується системою електрообладнання
із  загальних  стаціонарних  та  спеціалізованих   взаємозв'язаних
електричних пристроїв і джерел,  які вмикаються до мережі змінного
трифазного струму (з фазною напругою 127В або 220В) та однофазного
(від 5В  до  250В),  постійного  струму  з напругою від 0 до 100В.
У лаборантській  встановлюється  центральний  щиток,   від   якого
подається однофазний  і  трифазний  струм  на  розподільний щиток,
з випрямлячем і регулятором напруги (розміщеним  поряд  з  класною
дошкою).
     До учнівських столів у кабінеті фізики підводиться  постійний
електричний струм (до 42В).

     4.5. У кожному кабінеті (класній кімнаті) розміщується класна
(аудиторна) дошка різних видів:  на одну,  три або  п'ять  робочих
площ у розгорнутому або складеному вигляді.
     Середній щит класної (аудиторної)  дошки  на  три  або  п'ять
робочих    площ    може   бути   використаний   для   демонстрації
екранно-звукових засобів навчання на навісному екрані.
     На окремих робочих площах залежно від специфіки предмета може
бути:
     розташовано набірне полотно для демонстрації розрізних карток
зі словами,  літерами,  складами,  реченнями, цифрами та лічильним
матеріалом тощо - для початкових класів;
     нанесено контурну карту України або півкуль  -  для  кабінету
географії;
     нанесено графічну сітку для проведення уроків  каліграфічного
письма - для початкової школи;
     накреслено графічну сітку для побудови графіків - у кабінетах
математики і фізики.
     Одна з робочих площ може мати магнітну основу  з  кріпленнями
для  демонстрації  навчально-наочних  посібників  (таблиць,  карт,
моделей-аплікацій тощо).
     Робочі площі  на  звороті  дошки  можуть  бути  покриті білим
кольором  для   нанесення   написів   за   допомогою   спеціальних
фломастерів.
     Поряд з  класною  (аудиторною)  дошкою  в  кабінетах   галузі
технологій  і  математики  розміщують  демонстраційні  креслярські
інструменти.

     4.6. Лабораторні   приміщення   відповідно    до    специфіки
обладнуються:  витяжною  шафою,  секційними  шафами для збереження
приладів та лабораторного посуду,  металевими шафами  або  сейфами
для збереження    хімічних    реактивів,    рукомийником,   столом
для підготовки дослідів,  приладів і навчально-наочних  посібників
для  занять,  однотумбовим столом для роботи вчителя та лаборанта,
столом з пристроями  для  зберігання  матеріалів  та  інструментів
для ремонту  приладів,  пристроями  для  миття  і  сушіння  посуду
та дистилятором, які монтуються на стіні.

     4.7. Хімічний посуд зберігається у лабораторних  приміщеннях,
розташовується  окремо у залежності від розміру,  виду і матеріалу
(пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений.
     Посуд для збереження реактивів повинен мати етикетки з чітким
і яскравим написом їх назви.  Усі  шафи  для  зберігання  хімічних
реактивів повинні замикатися.
     Хімічні реактиви зберігаються та розміщуються залежно від  їх
властивостей  (гігроскопічні реактиви,  легкі,  горючі і органічні
речовини, кислоти).
     На посуді  з отруйними речовинами має бути етикетка з написом
"Отрута", з  горючими  -  етикетка  з  написом  червоного  кольору
та знаком оклику - "Вогненебезпечно!"

     4.8. Місця    зберігання    засобів    навчання   нумеруються
і позначаються назвами на етикетках,  що заносяться до інвентарної
книги.

     4.9. Усі    матеріальні   цінності   кабінету   обліковуються
в інвентарній  книзі  встановленого  зразка,  яка   повинна   бути
прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою (додаток 1).

     4.10. Матеріальні    об'єкти    (предмети)    і    матеріали,
що витрачаються в процесі роботи (хімреактиви,  посуд,  міндобрива
тощо), заносяться до матеріальної книги (додаток 2).

     4.11. Облік  та  списання  морально  та  фізично  застарілого
обладнання, навчально-наочних  посібників  проводиться  відповідно
до інструкцій, затверджених Міністерством фінансів України.

     4.12. Кабінети і майстерні мають бути забезпечені:
     аптечкою з набором медикаментів для надання  першої  медичної
допомоги;
     первинними засобами  пожежогасіння   відповідно   до   Правил
пожежної  безпеки  для  закладів,  установ  і  організацій системи
освіти України ( z0800-98 ).

     4.13. Вимоги пожежної безпеки для всіх  навчальних  приміщень
визначаються НАПБ   В.01.050-98/920   Правила   пожежної   безпеки
для закладів,  установ  і  організацій  системи  освіти   України,
затвердженими  спільним  наказом  Міносвіти  України  і  Головного
управління Державної пожежної охорони  МВС  України  від  30.09.98
N 348/70  (  z0800-98  ),  зареєстрованим  у  Міністерстві юстиції
України 17.12.98 за N 800/3240 (із змінами і доповненнями).

               5. Навчально-методичне забезпечення
                       навчальних кабінетів

     5.1. Навчально-методичне  забезпечення  кабінетів складається
з навчальних  програм,  підручників,  навчальних   та   методичних
посібників  (не  менше одного примірника кожної назви) з предмета,
типовими переліками  навчально-наочних  посібників  та  обладнання
загального   призначення,  зразків  навчально-наочних  посібників,
навчального обладнання у кількості відповідно до вимог  зазначених
переліків.

     5.2. Розподіл  та  збереження  засобів навчання і навчального
обладнання здійснюються  згідно  з  вимогами  навчальних   програм
за розділами, темами і класами відповідно до класифікаційних  груп
у кабінеті (класній кімнаті),  лабораторних приміщеннях по секціях
меблів спеціального призначення.

     5.3. У   кабінеті  (класній  кімнаті)  створюється  тематична
картотека   дидактичних   та   навчально-методичних    матеріалів,
навчально-наочних посібників, навчального обладнання, розподілених
за темами та розділами  навчальних  програм.  Картки  розміщуються
в алфавітному порядку.

     5.4. У   кабінеті   фізики,  інформатики,  хімії,  майстернях
трудового  навчання,  обслуговуючої  праці  мають  бути інструкція
і журнали  ввідного та періодичного інструктажу з техніки безпеки,
пожежної безпеки.

     5.5. Додатково кабінети можуть бути оснащені:

     підручниками та навчальними посібниками для кожного учня;
     фаховими журналами;
     інформаційними збірниками   Міністерства   освіти   і   науки
України;
     бібліотечкою суспільно-політичної,        науково-популярної,
довідково-інформаційної і методичної літератури;
     матеріалами перспективного педагогічного досвіду,  розробками
відкритих уроків та виховних заходів;
     інструкціями  для  виконання лабораторних і практичних робіт,
дослідів, спостережень, фізичного практикуму тощо;
     краєзнавчими матеріалами;
     інструментами і  матеріалами  для  відновлення і виготовлення
саморобних засобів навчання.

                6. Оформлення навчальних кабінетів

     6.1. На вхідних  дверях  кабінету  повинен  бути  відповідний
напис  на табличці з назвою кабінету:  "Кабінет фізики",  "Кабінет
хімії",  "Кабінет   інформатики   та   інформаційно-комунікаційних
технологій навчання" тощо.
     Крім того,  на  вхідних  дверях  класної  кімнати  може  бути
цифрове позначення та літера класу, за якою закріплений даний клас
початкової школи, наприклад "1-А клас".

     6.2. Для   оформлення   кабінетів    передбачено    створення
навчально-методичних експозицій змінного та постійного характеру.

     6.3. До  постійних  експозицій  відповідно  до  спеціалізації
кабінету належать:
     державна символіка;
     інструкція з  безпеки  праці  та  пожежної  безпеки,  правила
роботи в кабінеті;
     портрети видатних учених, письменників, композиторів;
     таблиці сталих величин, основних формул;
     еволюція органічного світу та його класифікація;
     таблиця періодичної    системи    елементів   Д.І.Менделєєва,
електрохімічний ряд напруг металів,  розчинність  солей,  основ  і
кислот;
     системи вимірювання фізичних одиниць;
     політична карта    світу,    політико-адміністративна   карта
України, фізична карта України тощо.

     6.4. У   класних   кімнатах   початкової   школи    необхідно
розмістити:
     правила пожежної безпеки та дорожнього руху;
     класний куточок,  де  записано  права  і  обов'язки школярів,
правила поведінки учнів,  органи самоврядування, відображено життя
колективу класу.

     6.5. У  секційних  шафах  кабінетів  демонструються  прилади,
колекції, муляжі тощо.

     6.6. До експозицій змінного характеру належать:
     виставка кращих робіт учнів;
     матеріали до  теми  наступних  уроків,  орієнтовні   завдання
тематичного оцінювання, державної атестації;
     додаткова інформація  відповідно  до   навчальної   програми,
зокрема,   про  життєвий  і  творчий  шлях  письменників,  учених,
висвітлення поточних подій у нашій країні та за її межами;
     матеріали краєзнавчого характеру;
     результати експериментальної та дослідницької роботи учнів;
     результати учнівських олімпіад, конкурсів, турнірів тощо.
     Матеріали експозицій оновлюються  при  переході  до  вивчення
нової теми.

     6.7. Для   розташування  експозицій  використовуються  змінні
пластинчасті,  перфоровані  або решітчасті стенди, що розміщуються
на стінах.

     6.8. Навчальні    кабінети   загальноосвітнього   навчального
закладу повинні   бути   забезпечені    настінними    термометрами
або психрометрами.

               7. Керівництво навчальним кабінетом

     7.1. Роботою   кабінету   керує  завідувач,  якого  призначає
директор з      числа      досвідчених      учителів       наказом
по загальноосвітньому навчальному закладу.

     7.2. Завідувач     кабінету    несе    відповідальність    за
упорядкування,   зберігання   й   використання   навчально-наочних
посібників, обладнання та інших матеріальних цінностей.

     7.3. До обов'язків завідувача кабінетом належать:
     складання перспективного плану оснащення кабінету;
     забезпечення умов для проведення уроків;
     сприяння   оновленню   та   удосконаленню  матеріальної  бази
кабінету;
     систематизація та каталогізація матеріальних об'єктів;
     забезпечення  дотримання  в  кабінеті  правил  електричної та
пожежної безпеки, чистоти, порядку тощо;
     систематичне  ведення  інвентарної книги із занесенням до неї
відповідних   змін  про  нові  надходження,  витрати  та  списання
матеріальних цінностей;
     керування  і  контроль  за  роботою  лаборанта,  надання йому
практичної    допомоги   та   сприяння   підвищенню   рівня   його
кваліфікації.

     7.4. Розмір  посадового  окладу  (ставки  заробітної   плати)
завідувача   кабінету   (майстерні)   загальноосвітніх  навчальних
закладів встановлюється   згідно    з    наказом    МОН    України
від 29.03.2001  N 161 ( z0303-01 ),  зареєстрованим у Міністерстві
юстиції України 03.04.2001 за N 303/5494.

     7.5. Перспективний план оснащення кабінету засобами  навчання
та  шкільним обладнанням складає завідувач кабінету за погодженням
з  директором  закладу,   у   разі   необхідності   (закупівля   і
встановлення  нового  складного  обладнання)  - з місцевим органом
управління освітою,  органами державної санітарно-епідеміологічної
служби та пожежної охорони.
     У відповідності   до   Положення   про    піклувальну    раду
загальноосвітнього навчального закладу,  затвердженого наказом МОН
України від  05.02.2001  N  45  (  z0146-01  )  і  зареєстрованого
в  Міністерстві  юстиції  України  19.02.2001  за  N 146/5337, і в
межах,  що  належать  до  компетенції  піклувальної ради, робота і
матеріально-технічне  оснащення навчальних кабінетів контролюються
і  спрямовуються піклувальною радою загальноосвітнього навчального
закладу.

     7.6. За   згодою  директора  (заступника  директора)  закладу
приміщення  кабінетів  можуть  використовуватись  для   проведення
уроків з інших предметів, виховних заходів, батьківських зборів.

7.7. Лаборант     несе     перед     завідувачем     кабінету
відповідальність за  належне  зберігання  навчального  обладнання,
навчально-наочних   посібників,   посуду,   хімічних  реактивів  і
матеріалів тощо.

7.8. До обов'язків лаборанта належать:
систематичне  вдосконалення  своїх  знань, практичних умінь і
навичок із забезпечення викладання навчального предмета;
забезпечення   в   приміщенні  навчального  кабінету  чистоти
повітря   і   порядку  розміщення  засобів  навчання  і  шкільного
обладнання;
сприяння справності навчального обладнання;
збереження   в  належному  порядку  протипожежних  засобів  і
засобів першої медичної допомоги;
утримання   навчального   обладнання   в   робочому  стані  і
забезпечення  безпеки  під  час  виконання  учнями  лабораторних і
практичних робіт, фізичного практикуму;
дотримання вимог правил пожежної безпеки;
допомога  вчителю  в  організації  проведення демонстраційних
дослідів,  лабораторних  і  практичних робіт, позаурочної роботи з
навчального предмета;
щоденне   наведення   загального   порядку   в   лабораторії,
дотримання  вимог  з  техніки  безпеки під час закриття кранів для
води,   вимикання   струму   на  розподільному  щиті,  освітлення,
нагрівальних приладів, миття лабораторного посуду тощо.

 Перший заст.
 директора Департаменту
 загальної середньої та
 дошкільної освіти                                   Я.П.Корнієнко


                                      Додаток 1
                                      до п. 4.9 розділу 4
                                      Положення


                              ФОРМА
                        інвентарної книги

------------------------------------------------------------------
| N  |  Назва   |Інвентарний|Коли придбано|Кількість і|  Час і   |
|з/п | предмета |   номер   |             | вартість  | причина  |
|    |          |           |             |           | списання |
------------------------------------------------------------------

 Перший заст.
 директора Департаменту
 загальної середньої та
 дошкільної освіти                                   Я.П.Корнієнко


                                      Додаток 2
                                      до п. 4.10 розділу 4
                                      Положення


                              ФОРМА
                        матеріальної книги

------------------------------------------------------------------
| N  | Назва реактиву, |   Специфіка    |  Одиниці   | Наявність |
|з/п |    матеріалу    |    реактиву    |вимірювання |(за роками)|
|    |                 |   (чистота,    |            |           |
|    |                 | концентрація)  |            |           |
------------------------------------------------------------------

 Перший заст.
 директора Департаменту
 загальної середньої та
 дошкільної освіти                                   Я.П.Корнієнко


                        Для зразка
У К Р А Ї Н А
Київська область
Білоцерківська міська рада
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
Білоцерківська спеціалізована природничо-математична школа І-ІІІ ступенів № 16
ім. М.О. Кириленка Білоцерківської міської ради Київської області
                                  09100 м.Біла Церква, вул. Зелена, 21, т. (04463) 6-62-01, 6-24-51 mailto:bcschool16@meta.uaWeb: http://school16.org                                         
                                          ЗАТВЕРДЖУЮ
                                         Директор школи                       А. М. Бабенко
                                                                                             31.08.201___ р.

ПОЛОЖЕННЯ

про кабінет ____________________________________________________________________
1.      Мета, завдання та основні форми реалізації навчального кабінету
1.1.   Основна мета створення кабінету полягає у забезпеченні оптимальних  умов для організації навчально – виховного процесу та реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року.
1.2.   Завданням функціонування навчального кабінету є створення передумов для:
   організації індивідуального та диференційованого навчання;
   реалізації практично – дійової і творчої складових змісту навчання;
   забезпечення в старшій школі профільного і поглибленого навчання;
   організації роботи  гуртків та факультативів;
   проведення засідань шкільних методичних об’єднань;
   індивідуальної підготовки вчителя, підвищення його науково-методичного рівня.
2.      Матеріально – технічне забезпечення навчального кабінету
2.1.   Комплектація кабінету обладнанням здійснюється відповідно до типових переліків навчально – наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів.
2.2.   Шкільні меблі та їх розташування у кабінеті відповідає санітарно – гігієнічним правилам та нормам (п. 8.2 Д Сан П і Н 5.5.2.008-01) і здійснюється відповідно до вимог ДБН В.2.2.-3-97 „Будинки та споруди навчальних закладів”. У кабінеті _____________________ встановлюються шкільні меблі: двомісні учнівські столи, стільці учнівські.
      Столи учнівські стандартні, стіл і стільці однієї групи (п. 8.2 Д Сан П і Н 5.5.2.008-01).
2.3.   Робоче місце вчителя оснащене столом і стільцем.
2.4.   У кабінеті розміщується класна дошка з двох  робочих площ  у розгорнутому вигляді.
Одна із робочих площ має магнітну основу з кріпленнями для демонстрації навчально – наочних посібників (таблиць, карт, портретів письменників чи поетів, моделей – аплікацій тощо).
2.5.   Усі матеріальні цінності кабінету обліковуються в інвентарній книзі встановленого зразка, яка прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою.
2.6.   Облік та списання морально та фізично застарілого обладнання, навчально-наочних посібників проводяться відповідно до інструкцій, затверджених Міністерством фінансів України.
3.      Навчально – методичне забезпечення навчального кабінету
3.1.Навчально – методичне забезпечення кабінету складається з навчальних програм, підручників, навчальних та методичних посібників (не менше одного примірника кожної назви) із ____________________ типовими переліками навчально – наочних посібників та обладнанням загального призначення, зразків навчально – наочних посібників, навчального обладнання у кількості відповідно до вимог зазначених переліків.
3.2.Розподіл та забезпечення засобів навчання і навчального обладнання здійснюється згідно з вимогами навчальних програм та розділами, темами і класами відповідно до класифікаційних груп у кабінеті _____________________________.
3.3.У кабінеті _________________________ створюється тематична картотека дидактичних та навчально – методичних матеріалів, навчально – наочних посібників, розподілених за темами та розділами навчальних програм. Картки розміщуються в алфавітному порядку.
3.4.Додатково кабінет оснащений:
   підручниками та навчальними посібниками для кожного учня;
   бібліотечкою суспільно – політичної, науково – популярної, довідково-інформаційної і методичної літератури;
   матеріалами перспективного педагогічного досвіду, розробками відкритих уроків та виховних заходів;
   матеріалами літературного краєзнавства.
4.      Оформлення навчального кабінету.
4.1.На вхідних дверях кабінету є напис на табличці з назвою кабінету: _________________________, а також цифрове позначення  ________. Для оформлення кабінету передбачено створення навчально-методичних експозицій змінного та постійного характеру.
4.2.До постійних експозицій кабінету належать:
   державна символіка;
   інструкція з безпеки праці та пожежної безпеки, правила  роботи та поведінки в кабінеті;
   портрети письменників;
4.3.   У секційних шафах кабінету знаходиться методична література, наочні посібники, підручники, папки з навчально – наочними матеріалами, роботами учнів, учителів.
4.4.   До експозиції змінного характеру належать:
   виставка кращих робіт учнів;
   матеріали до теми наступних уроків, орієнтовні завдання тематичного оцінювання, державної атестації;
   додаткова інформація відповідно до навчальної програми, зокрема про життєвий і творчий шлях письменників, письменників – ювілярів, висвітлювання поточних подій мовного і літературного життя країни;
   матеріали літературного краєзнавства;
   результати дослідницької роботи учнів;
   результати учнівських олімпіад, конкурсів, турнірів, творчих робіт, тощо.
4.5.   Для розташування експозиції використовуються змінні пластинчасті, перфоровані або решітчасті стенди, що розміщуються на стінках.
5.      Керівництво навчальним кабінетом
5.1.Роботою кабінету керує завідувач, якого призначає директор.
5.2.Завідувач кабінету несе відповідальність за упорядкування, зберігання й використання навчально – наочних посібників, обладнання та інших матеріальних цінностей.
5.3.До обов’язків завідувача кабінетом належать:
   складання перспективного плану оснащення кабінету;
   забезпечення умов для проведення уроків;
   сприяння оновленню та удосконаленню матеріальної бази кабінету;
   систематизація та каталогізація матеріальних об’єктів;
   забезпечення дотримання в кабінеті правил електричної та пожежної безпеки, чистоти, порядку тощо;
   систематичне ведення інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові надходження, витрати та списання матеріальних цінностей.
5.4.Перспективний план оснащення кабінету засобами навчання та шкільним обладнанням складає завідувач кабінету за погодженням з директором.
5.5.За згодою заступника директора з НВР приміщення кабінету може використовуватись для проведення уроків з інших предметів, виховних заходів, батьківських зборів.
Завідуюча кабінетом                                                                    ______________________
                                                                                                     З а т в е р д ж е н о
31 серпня 201___ р.
Директор школи ____________________________ А.М.Бабенко


Інструкцiя з технiки безпеки для учнів
пiд час проведення навчальних занять

1. Загальнi положення
1.1. До роботи в  класi допускаються учнi, якi  пройшли iнструктаж iз технiки безпеки з вiдповiдним записом у журналi з технiки безпеки i пiдписами.
1.2. Не можна заходити й перебувати у  класi без учителя.
1.3. Робота в  класi має проводитися тiльки в суворiй вiдповiдностi до розкладу занять i графiка роботи вчителя та учнiв.
1.4. Заборонено псувати шкільне приміщення, меблі, наочність, озеленення,  особисті речі інших учасників навчально-виховного процесу.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Заборонено заходити до класу у верхньому одязi чи приносити його з собою.
2.2. Заборонено заходити до класу без дозволу вчителя після початку навчального заняття.
2.3. Заборонено приносити на робоче мiсце особистi речi, що не мають відношення до навчально-виховного процесу.
2.4. На робочому мiсцi слiд сидiти так, щоб можна було, не нахиляючись, виконувати записи, читати тексти з дошки та з підручника.
3. Вимоги безпеки пiд час роботи
3.1. Заборонено ходити по класу, голосно розмовляти, порушувати робочу обстановку на уроці.
3.2. Не дозволяється вмикати чи вимикати освітлення, електроприлади, аудіо- чи комп’ютерну техніку без дозволу та присутності вчителя.
3.3. У випадку виникнення неполадок необхiдно повiдомити вчителя.
3.4. Не дозволяється відкривати фрамуги вікон для провітрювання без дозволу та присутності вчителя.
3.5. Не дозволяється користуватись мобільним зв’язком під час проведення уроку.
3.6. Без дозволу вчителя не можна пересідати на інше робоче місце.
4. Вимоги безпеки пiсля закiнчення роботи
4.1. Після закінчення навчального заняття кожен учень приводить у належний порядок своє робоче місце, а чергові учні проводять вологе прибирання та провітрювання класу, миють дошку.
4.2. Про недоліки в роботі електроосвітлення, аудіо-, комп’ютерної техніки, системи водопостачання, опалення, чи радіозв’язку, помiченi пiд час роботи, слiд негайно повiдомити вчителя.
5. Вимоги безпеки в аварiйних ситуацiях
5.1. У разi оголошення по загальношкільному радіо про аварійну ситуацію, слід залашити приміщення під керівництвом вчителя, дотримуючись схем евакуації для свого поверху, не створюючи паніки та не наражаючи на небезпеку здоров’я і життя учасників навчально-виховного процесу.
5.2. Такі ж дії слід виконати і при виявленні пожежі, стороннього запаху, іншій нетиповій ситуації.
5.5. У разi недотримання учнями вимог iз охорони працi та пожежної безпеки адмiнiстрацiя школи може притягти їх до дисциплiнарної та адмiнiстративної вiдповiдальностi.

Неакуратнiсть, неуважнiсть, недостатнє вмiння працювати з приладами,
 невиконання правил охорони працi та пожежної безпеки можуть призвести до нещасного випадку.



Завкабінетом № _______  ______________________________________  ________________________

У З Г О Д Ж Е Н О
Керiвник служби охорони працi школи,
заступник директора з НВР    _______________________ І.Д.Кирдей




МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

НАКАЗ

14.12.2012 № 1423



           
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 січня 2013 р.
за № 44/22576


Про затвердження Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів

 Відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про освіту», частини першої статті 37 Закону України «Про загальну середню освіту», підпункту 3 пункту 1 додатка 2 «Завдання і заходи з виконання Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року» до Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 561, Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року за № 1121/9720, та з метою дотримання загальних та спеціальних вимог до матеріально-технічного та науково-методичного оснащення кабінетів природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів НАКАЗУЮ:

 1. Затвердити Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів, що додається.

 2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.

 3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Жебровського Б.М.

 4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Тимчасово виконуючий
обов’язки Міністра  

Є.М. Суліма


ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва

Заступник Міністра
регіонального розвитку, будівництва
та житлово-комунального господарства України

Віце-прем'єр-міністр України –
Міністр охорони здоров’я України




М.Ю. Бродський



Д.В. Ісаєнко


Р. Богатирьова







           
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки,
молоді та спорту
14.12.2012 № 1423



           
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 січня 2013 р.
за № 44/22576


ПОЛОЖЕННЯ
про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів

І. Загальні положення

 1.1. Це Положення розроблено відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року № 24 (далі - Державний стандарт базової і повної середньої освіти), підпункту 3 пункту 1 додатка 2 «Завдання і заходи з виконання Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року» до Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 561, Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року за № 1121/9720.

 1.2. Це Положення визначає загальні та спеціальні вимоги до розташування, матеріально-технічного обладнання та науково-методичного оснащення кабінетів з природничо-математичних предметів (далі - кабінети з ПМП) і є обов'язковим для використання в загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від типу та форми власності.

 1.3. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:

 засоби навчання та обладнання - навчально-наочні посібники, технічні засоби навчання, обладнання навчального, загального та спеціального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів;

 кабінет з ПМП - приміщення загальноосвітнього навчального закладу, оснащене сучасними засобами навчання та шкільним обладнанням, у якому проводиться навчально-виховна робота з учнями відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти, навчальних планів та програм, а також науково-методична робота з природничо-математичних предметів: кабінет (лабораторія) біології, кабінет географії, кабінет математики, кабінет (лабораторія) фізики, кабінет (лабораторія) хімії.

ІІ. Мета, завдання та основні принципи організації роботи кабінетів з ПМП

 2.1. Кабінети з ПМП створюються у загальноосвітніх навчальних закладах відповідно до Державного стандарту базової і повної освіти. Площа приміщень на одного учня у кабінетах з ПМП без використання персональних комп’ютерів повинна відповідати вимогам Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 року № 63 (далі - ДСанПіН 5.5.2.008-01), із розрахунку:

 Таблиця 1

Кабінет          
Площа на 1 учня, м-2          
Примітка

1         
2         
3

Географії        
2,4 м-2           
1 кабінет на 15 класів

Математики  
2,4 м-2           
1 кабінет на 8 класів

Біології           
2,8 м-2           
1 кабінет на 15 класів

Фізики           
2,8 м-2           
1 кабінет на 8 класів

Хімії   
2,8 м-2           
1 кабінет на 15 класів

Лаборантська (для кожного з природничо-математичних кабінетів)   
0,75 м-2         
не менше 16 м-2


 2.2. Основною метою створення кабінетів з ПМП є забезпечення оптимальних умов для організації навчально-виховного процесу з природничо-математичних предметів та реалізації завдань відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

 2.3. Завданням функціонування кабінетів з ПМП є створення передумов для:

 організації навчально-виховної роботи з біології, географії, математики, фізики, хімії;

 реалізації практично-дійової і творчої складових змісту навчання;

 забезпечення в основній та старшій школі поглибленого і профільного навчання;

 організації роботи предметних гуртків та факультативів;

 проведення засідань предметних методичних об'єднань;

 індивідуальної підготовки вчителів до занять та підвищення їх кваліфікації.

 2.4. Оснащення, обладнання, реконструкція кабінетів з ПМП здійснюються відповідно до вимог:

ДСанПіН 5.5.2.008-01;

Державних будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів», затверджених наказом Державного комітету України у справах містобудування і архітектури від 27 червня 1996 року № 117 та введених у дію наказом від 6 серпня 1997 року № 136 з 1 січня 1998 року (далі - ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів»);

Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти України, Головного управління Державної пожежної охорони МВС України від 30 вересня 1998 року № 348/70, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 17 грудня 1998 року за № 800/3240 (далі - Правила пожежної безпеки);

Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 9 січня 1998 року № 4, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533 (далі - Правила безпечної експлуатації електроустановок);

Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 1 серпня 2001 року № 563, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 листопада 2001 року за № 969/6160 (далі - Положення про організацію роботи з охорони праці);

Правил безпеки під час проведення навчання з біології в загальноосвітніх навчальних закладах, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15 листопада 2010 року № 1085, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 3 грудня 2010 року за № 1215/18510 (далі - Правила безпеки під час проведення навчання з біології);

Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 16 липня 2012 року № 992, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 3 серпня 2012 року за № 1332/21644 (далі - Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії);

Правил безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної середньої освіти, затверджених наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 16 березня 2004 року № 81, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 17 травня 2004 року за № 620/9219.

 2.5. Відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці створена районним (міським) органом освіти комісія визначає готовність загальноосвітнього навчального закладу до навчального року.

 2.6. На кожний кабінет з ПМП складається паспорт кабінету (додаток 1).

ІІІ. Типи та розташування кабінетів з ПМП

 3.1. Створення кабінетів з ПМП визначається предметною специфікою, розміщенням приміщення та оснащенням засобами навчання та шкільним обладнанням.

 3.2. У загальноосвітніх навчальних закладах із малою наповнюваністю класів допускається використання навчальних кабінетів комбінованого типу (з двох предметів) за вимогами до упорядкування та удосконалення організаційно-педагогічних умов функціонування цих кабінетів.

 3.3. У загальноосвітніх навчальних закладах можуть створюватись такі типи навчальних кабінетів з природничо-математичних предметів:

 кабінети з окремих предметів (кабінет біології, кабінет географії, кабінет математики, кабінет фізики, кабінет хімії);

 комбіновані кабінети з набором навчально-методичної інформації та матеріально-технічного забезпечення для декількох предметів (хімія - біологія, математика - креслення, фізика - астрономія тощо).

 3.4. Кабінети з ПМП створюються з лаборантськими, що прилягають до цих кабінетів. Лаборантські повинні мати вихід до кабінету, а ті, що створюються при кабінетах фізики, хімії, біології, - додатково окремий вихід у коридор.

 3.5. Для дотримання безпеки учнів під час перерв розміщення кабінетів (якщо у загальноосвітньому навчальному закладі існує кабінетна система) на поверхах здійснюється шляхом поєднання на одному поверсі (в одному блоці або секції закладу) кабінетів для 5-9-х класів, на іншому (в іншому блоці або секції) - для 10-11-х класів.

 3.6. Розташування кабінетів може змінюватись відповідно до зміни спеціалізації загальноосвітнього навчального закладу, співвідношення класів та кількості учнів у них чи з інших причин.

 3.7. Перебувати учням у приміщеннях кабінетів фізики, хімії, біології дозволяється тільки у присутності вчителя або лаборанта.

IV. Матеріально-технічне забезпечення кабінетів з ПМП

 4.1. Комплектація кабінетів з ПМП

 4.1.1. Комплектація кабінетів з ПМП обладнанням здійснюється відповідно до вимог цього Положення.

 4.1.2. До матеріально-технічного забезпечення навчальних кабінетів з ПМП належать шкільні меблі, обладнання та устаткування, а також засоби, що забезпечують безпеку життєдіяльності.

 4.2. Шкільні меблі

 4.2.1. Шкільні меблі у кабінетах з ПМП повинні відповідати санітарно-гігієнічним правилам та нормам (ДСанПіН 5.5.2.008-01), а їх розміщення здійснюється відповідно до вимог ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів».

 4.2.2. Шкільні меблі мають шість розмірів за ростовими групами та маркуванням їх у вигляді ліній відповідного кольору:

 Таблиця 2

Зріст учнів     
Маркування (колір лінії)      
Група меблів

1         
2         
3

до 115 см      
Оранжевий   
1

115-130 см    
Фіолетовий   
2

130-145 см    
Жовтий         
3

145-160 см    
Червоний      
4

160-175 см    
Зелений        
5

понад 175 см
Блакитний    
6


 4.2.3. У кабінетах хімії, фізики та біології встановлюються спеціальні двомісні лабораторні столи трьох розмірів за 4-, 5-, 6-ростовими групами, прикріплені до підлоги, у кабінетах математики та географії - шкільні меблі: парти, одно- або двомісні учнівські столи та учнівські стільці.

 4.2.4. Парти (учнівські столи) повинні бути тільки стандартні, при цьому стіл і стілець мають бути однієї групи. Необхідно передбачити наявність меблів двох-трьох розмірів з перевагою одного з них або трансформативних столів зі зміною висоти згідно з антропометричними даними школярів. Для визначення учням необхідного розміру меблів у кабінеті повинна бути нанесена кольорова мірна вертикальна лінійка.

 4.2.5. Робочі місця вчителів фізики, хімії, біології монтуються на підвищенні, обладнуються демонстраційним столом (у кабінетах хімії та біології з препараторською частиною висотою 75 см). Тумби стола оснащують спеціальними пристроями (шухлядами) для зберігання інструментів, хімічного посуду, мікропрепаратів і приладів, що використовуються для проведення дослідів. До демонстраційної частини стола (висота 90 см) підводять електричний струм, воду і каналізацію. Робочі площі столів повинні бути покриті спеціальними матеріалами, стійкими до механічних та термічних пошкоджень, хімічних реактивів. У кабінеті хімії та біології робоче місце вчителя доцільно обладнати витяжною шафою з вільним доступом до неї.

 4.2.6. Кабінет хімії обладнується демонстраційним столом з витяжною шафою, додатковим місцевим освітленням, підведенням гарячої та холодної проточної води відповідно до вимог ДСанПін 5.5.2.008-01.

 4.3. Обладнання та устаткування

 4.3.1. У кожному кабінеті розміщується класна (аудиторна) дошка одного з видів: на одну, три або п'ять робочих поверхонь у розгорнутому або складеному вигляді. Середній щит класної (аудиторної) дошки на три або п'ять робочих поверхонь може бути використаний для демонстрації екранно-звукових засобів навчання на навісному екрані.

 4.3.2. На окремих робочих поверхнях класної (аудиторної) дошки залежно від специфіки предмета може бути накреслено графічну сітку для побудови графіків.

 4.3.3. Одна з робочих поверхонь може мати магнітну основу з кріпленнями для демонстрації навчально-наочних посібників (таблиць, карт, моделей-аплікацій тощо).

 4.3.4. Робочі поверхні на звороті дошки можуть бути покриті білим кольором для нанесення написів за допомогою спеціальних фломастерів.

 4.3.5. Поряд з класною (аудиторною) дошкою в кабінеті математики розміщують демонстраційні креслярські інструменти.

 4.3.6. Лаборантські відповідно до специфіки кабінету обладнуються:

 витяжною шафою;

 секційними шафами для зберігання приладів та лабораторного посуду;

 металевими шафами або сейфами для зберігання хімічних реактивів;

 рукомийником;

 столом для підготовки дослідів, приладів і навчально-наочних посібників для занять;

 однотумбовим столом для роботи вчителя та лаборанта;

 столом з пристроями для зберігання матеріалів та інструментів для ремонту приладів;

 пристроями для миття і сушіння посуду та дистилятором, які монтуються на стіні.

 4.3.7. Хімічний посуд зберігається у лабораторних приміщеннях, розташовується окремо відповідно до розміру, виду і матеріалу (пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений.

 4.3.8. Склянки для зберігання реактивів повинні мати етикетки з чіткими і яскравими написами їх назв. Усі шафи для зберігання хімічних реактивів повинні замикатися, ключі від них зберігаються у вчителя. На посуді з отруйними, вогне- та вибухонебезпечними речовинами мають бути етикетки з написами різного кольору:

 «Вогненебезпечно!» - червоного;

 «Отрута!» - жовтого;

 «Оберігати від води!» зеленого.

 4.3.9. Хімічні реактиви зберігаються та розміщуються системно залежно від їх властивостей (гігроскопічні реактиви, леткі, горючі і органічні речовини, кислоти тощо).

 4.3.10. Усі матеріальні цінності обліковуються в інвентарній книзі, за формою, наведеною в додатку 1 до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року за № 1121/9720, яка повинна бути прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою.

 4.3.11. Місця зберігання засобів навчання нумеруються і позначаються назвами на етикетках, що заносяться до інвентарної книги, яка зберігається у кабінеті.

 4.3.12. Матеріальні об'єкти (предмети) і матеріали, що витрачаються в процесі роботи (хімреактиви, посуд тощо), заносяться до матеріальної книги за формою, наведеною в додатку 2 до Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2004 року № 601, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 вересня 2004 року за № 1121/9720.

 4.3.13. Облік та списання морально та фізично застарілого обладнання, навчально-наочних посібників проводяться відповідно до законодавства.

 4.4. Забезпечення безпеки життєдіяльності

 4.4.1. Кабінети з ПМП повинні бути забезпечені:

 аптечкою з набором медикаментів, перев’язувальних засобів і приладдя для надання першої долікарської допомоги, перелік яких наведено у додатку 2 до цього Положення;

 первинними засобами пожежогасіння відповідно до додатка 2 до Правил пожежної безпеки.

 4.4.2. Кабінет фізики забезпечується системою електрообладнання із загальних стаціонарних та спеціалізованих взаємозв'язаних електричних пристроїв і джерел, які вмикаються до мережі змінного трифазного струму (з фазною напругою 127 В або 220 В) та однофазного (від 5 В до 250 В), постійного струму з напругою від 0 до 110 В. У лаборантській встановлюється центральний щиток, від якого подається однофазний і трифазний струм на розподільний щиток з випрямлячем і регулятором напруги (розміщеним поряд з класною дошкою). До учнівських столів у кабінеті фізики підводиться змінний електричний струм до 42 В (відповідно до пункту 6.7 глави 6 Правил безпечної експлуатації електроустановок).

 4.4.3. Проведення занять у кабінеті біології здійснюється відповідно до Правил безпеки під час проведення навчання з біології.

 4.4.4. Проведення занять у кабінетах хімії та фізики здійснюється відповідно до Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії.

 4.4.5. Вимоги пожежної безпеки для всіх навчальних приміщень визначаються Правилами пожежної безпеки.

 4.4.6. Проведення лабораторних (дослідних) робіт дозволяється учням тільки у присутності викладача.

V. Навчально-методичне забезпечення кабінетів з ПМП

 5.1. Навчально-методичне забезпечення кабінетів з ПМП складається з навчальних програм, підручників, навчальних, методичних та навчально-наочних посібників, обладнання навчального, загального та спеціального призначення з відповідного предмета.

 5.2. Розподіл та зберігання засобів навчання і навчального обладнання здійснюються згідно з вимогами навчальних програм за розділами, темами і класами відповідно до класифікаційних груп у секціях меблів спеціального призначення у кабінетах чи (та) лабораторних приміщеннях.

 5.3. У кабінетах біології, фізики та хімії повинні бути журнали реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності (первинний, цільовий) та інструкції з безпеки під час роботи в кабінетах фізики, хімії, біології.

 5.4. Додатково кабінети можуть бути оснащені:

 підручниками та навчальними посібниками для кожного учня;

 фаховими журналами;

 інформаційними виданнями МОНмолодьспорту України;

 бібліотечкою науково-популярної, довідково-інформаційної і методичної літератури;

 інструктивно-методичними матеріалами педагогічного досвіду;

 інструкціями для виконання лабораторних і практичних робіт, дослідів, спостережень, фізичного практикуму тощо;

 краєзнавчими матеріалами.

VI. Оформлення навчальних кабінетів

 6.1. На вхідних дверях кабінету повинен бути відповідний напис на табличці з назвою кабінету: «Кабінет фізики», «Кабінет хімії» тощо.

 6.2. Для оформлення кабінетів передбачено створення навчально-методичних експозицій.

 До експозицій відповідно до спеціалізації кабінету належать:

 державна символіка;

 правила роботи в кабінеті;

 портрети видатних учених галузі;

 таблиці сталих величин, основних формул;

 еволюція органічного світу та його класифікація;

 таблиці «Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва», «Електрохімічний ряд напруг металів», «Розчинність основ, кислот, амфотерних гідроксидів і солей»;

 системи вимірювання фізичних одиниць;

 політична карта світу, політико-адміністративна карта України, фізична карта України тощо.

 6.3. Кабінети з ПМП загальноосвітнього навчального закладу повинні бути забезпечені настінними (настільними) приладами для вимірювання температури та вологості повітря.

VII. Керівництво кабінетом з ПМП

 7.1. Роботою кабінету з ПМП керує завідувач, якого призначає директор навчального закладу своїм наказом з числа учителів вищої категорії або вчителів-методистів за профілем.

 7.2. Завідувач кабінету з ПМП відповідає за належний стан обладнання, приладів, упорядкування, зберігання й використання навчально-наочних посібників та інших матеріальних цінностей кабінету.

 7.3. До обов'язків завідувача кабінету з ПМП належать:

 складання перспективного і щорічного планів оснащення кабінету;

 контроль за дотриманням у кабінеті правил безпеки та гігієни навчання;

 ведення інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові надходження, витрати та списання матеріальних цінностей;

 керівництво і контроль за роботою лаборанта, надання йому практичної допомоги.

 7.4. Завідувач кабінету з ПМП щороку подає пропозиції щодо оснащення кабінету засобами навчання та шкільним обладнанням керівнику навчального закладу.

Директор департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти


О.В. Єресько







           
Додаток 1
до Положення про навчальні кабінети
з природничо-математичних предметів
загальноосвітніх навчальних закладів


ПАСПОРТ
кабінету ________________
               (назва предмета)

Загальноосвітній навчальний заклад        
_________________________________
(повне найменування навчального закладу)

Місце розташування кабінету         
_________________________________
(поверх, № кабінету)

Загальна площа кабінету __________ м-2,           
лаборантської ___________________ м-2

Меблі:



столи учнівські __________________ шт.,
стільці учнівські ____________ шт.,

стіл учителя ____________________ шт., 
стільці учителя _____________ шт.,

демонстраційний стіл ____________ шт.,
магнітна дошка _____________ шт.,

шафа __________________________ шт., 
інше ______________________ шт.

Обладнання: 



дошка шкільна _____________________ шт.,       



дошка магнітна ____________________ шт.,       



дошка комп’ютерна ________________ шт.,       



екран ____________________________ шт.,       



комп’ютери _______________________ шт.,      



ксерокс ___________________________ шт.,      



принтер __________________________ шт.,       



сканер ___________________________ шт.,        



проектор__________________________ шт.,      



витяжна шафа _____________________ шт.,       



інше _____________________ шт. 




Дата «___»__________20_ р.         


Директор навчального закладу      
____________/___________
(підпис)          (П.І.Б.)

Завідувач кабінету    
____________/___________
(підпис)          (П.І.Б.)







           
Додаток 2
до Положення про навчальні кабінети
з природничо-математичних предметів
загальноосвітніх навчальних закладів


ПЕРЕЛІК
медикаментів, перев’язувальних засобів і приладдя для надання першої долікарської допомоги

№ з/п 
Найменування         
Кількість

1         
Аміаку розчин 10 %, 40 мл 
1 фл.

2         
Бинти марлеві - стерильний і нестерильний, 10 м х 5 см          
по 2 шт.

3         
Болезаспокійливі засоби (анальгін, цитрамон тощо)      
1 уп.

4         
Борної кислоти розчин спиртовий 2 % (3 %), 10 (20) мл          
1 фл.

5         
Брильянтового зеленого розчин спиртовий 1 %, 15 (20) мл     
1 фл.

6         
Вазелін мазь, 20 (25) г         
1 уп.

7         
Валідол 0,06 № 10, таблетки          
1 уп.

8         
Вата медична гігроскопічна стерильна     
100 г

9         
Джгут кровоспинний гумовий      
1 шт.

10       
Йоду розчин спиртовий 5 %, 20 мл          
1 фл.

11       
Лейкопластир 0,05 х 5 м     
1 шт.

12       
Ножиці медичні       
1 шт.

13       
Перекису водню розчин 3 %, 25 (40) мл  
1 фл.

14       
Пінцет           
1 шт.

15       
Пластир бактерицидний 2,3 х 7,2 см        
5 шт.

16       
Серветки марлеві медичні стерильні        
2 уп.




Немає коментарів:

Дописати коментар