Методичні рекомендації щодо проведення державної підсумкової атастації для учнів 9 класів у 2018/2019 навчальному році
Орієнтовні вимоги
до проведення державної
підсумкової атестації учнів (вихованців)
у системі загальної середньої
освіти у 2018/2019 навчальному році
Відповідно до листа Міністерства
освіти і науки України від 27 березня 2019 року № 1/9-196 державна підсумкова
атестація (ДПА) в 2018/ 2019
навчальному році проводиться відповідно до Порядку проведення державної підсумкової атестації,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 грудня 2018
року № 1369, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 січня 2019 року
за № 8/32979 та наказів Міністерства
освіти і науки України: № 59 від 25.01. 2019 р. «Про проведення в 2018/ 2019 навчальному році державної
підсумкової атестації осіб, які здобувають загальну середню освіту», № 116 від
01.02.2019 р. «Про внесення зміни до додатка 2 наказу МОН від 25 січня 2019
року № 59».
Завдання для проведення ДПА укладають учителі закладу освіти
відповідно до орієнтованих вимог до проведення державної підсумкової атестації
учнів у системі загальної середньої освіти у 2018/2019 навчальному році згідно листа МОН від 27.03.2019 № 1/9-196 і
затверджує керівник закладу освіти.
У разі
відсутності учня в день проведення державної підсумкової атестації у Класному
журналі у відповідній колонці фіксують відсутність учня/учениці.
Орієнтовні
вимоги до змісту атестаційних робіт для учнів 9 класу
Українська мова
Формою проведення державної підсумкової атестації з
української мови в 9 класі є диктант,
текст якого укладають учителі та
затверджує керівник закладу освіти. При
цьому на розсуд педагогів можуть
підбиратися декілька варіантів (краще буде підготувати 3-5 варіантів
диктанту).
Під час підготовки варто враховувати тематику текстів,
орієнтовно визначену в соціокультурній змістовій лінії навчальної програми.
За обсягом тексти диктантів
повинні містити 160 -170 слів.
Визначаючи кількість
слів, ураховують як самостійні, так і службові частини мови.
На проведення атестації
відводиться 1 астрономічна година.
Відлік часу ведеться від початку читання
вчителем тексту.
Вид роботи й назву тексту
необхідно записати на дошці.
Оформлення роботи
У верхній лівій частині титульної сторінки подвійного аркуша
ставиться штамп закладу загальної
середньої освіти, на ньому зазначається дата,
наприклад: 01.06.2019 р. Підпис роботи починається на сьомому рядку титульної сторінки:
Робота
на державну підсумкову
атестацію
з української мови за
курс базової середньої освіти
учня (учениці) 9 класу
(прізвище, ім’я, по
батькові у формі родового відмінка)
На другій сторінці на перших двох рядках записують вид роботи
та назву тексту, наприклад:
Диктант
Символи України
Методика проведення диктанту
традиційна, однак під час державної підсумкової атестації має певні
особливості.
1. Спочатку вчитель читає весь текст, після чого не дає ніяких
пояснень щодо його змісту,
лексичного значення слів, правописних особливостей.
2. Після прочитання всього
тексту читає перше речення, учні уважно
слухають. Далі
це речення диктується для запису частинами
(4-6 слів), як правило, один раз (якщо текст містить складні визначення,
слова, то вчитель повторює ще раз таку частину).
3.
Після того, як учні запишуть речення, учитель читає його повністю з
метою
перевірки. Таким чином диктується кожне речення тексту.
Учитель обов’язково вказує місце поділу тексту на абзаци.
4. Після запису всього
тексту він читає його ще раз,
роблячи більш
тривалі паузи
між реченнями і надаючи
змогу учням ретельно перевірити написане й виправити допущені помилки (після прочитання кожного речення, вчитель
робить тривалу паузу, лише після того, як всі учні перевірили і внесли правки,
вчитель читає наступне речення).
Текст потрібно диктувати виразно, відповідно до норм
літературної вимови в такому темпі, щоб
учні встигли вільно його записати!!!
Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких критеріїв:
орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;
повторювані помилки (в одному і тому
ж слові, яке повторюється в диктанті кілька разів) вважаються однією помилкою;
однотипні помилки (на одне й те
саме правило), але у різних словах вважаються різними помилками;
розрізняють грубі помилки й негрубі ( винятки з усіх правил;
написання великої букви в складних власних назвах; правопис прислівників,
утворених від іменника з прийменниками; заміна одного розділового знака іншим;
заміна українських букв російськими, випадки, коли замість одного знака
поставлений інший; випадки, що вимагають розрізнення не і ні – у сполученнях не
хто інший, як…; не що інше, як…; ніхто інший не…, ніщо інше не …; пропуск одного зі сполучуваних розділових
знаків або порушенні їх послідовності);
орфографічні та пунктуаційні помилки на правила, що не включено до шкільної
програми, виправляють, але не враховують. Також не вважають за помилку неправильну передачу
так званої авторської пунктуації;
за наявності в диктанті більше
п’яти виправлень оцінка знижується на один бал.
Нормативи оцінювання
диктанту
Бали
|
Кількість помилок
|
Бали
|
Кількість помилок
|
1
|
15-16 і більше
|
7
|
4
|
2
|
13-14
|
8
|
3
|
3
|
11-12
|
9
|
1+1(негруба)
|
4
|
9-10
|
10
|
1
|
5
|
7-8
|
11
|
1(негруба)
|
6
|
5-6
|
12
|
-
|
Українська література
Державна підсумкова атестація з української літератури в 9 класі проводиться у формі тестування.
Тривалість виконання завдання в письмовій формі - 90 хвилин (час на вступну бесіду та
інструктаж не враховується).
Учитель визначає варіанти тестів (не менше 5) для кожного
учня на власний розсуд, але так, щоб учні за сусідніми партами не виконували
однакові варіанти.
Кожен тест рекомендується
складати з 25 завдань різної форми.
Завдання 1-16 з вибором
однієї правильної відповіді містить чотири або п’ять
варіантів відповідей, з яких одна правильна.
У завданнях 17–20
дев’ятикласники
мають установити відповідність між елементами лівої та правої колонок та
вписати літери в клітинки.
Завдання
21-24 - завдання відкритої форми з короткою відповіддю,
що передбачають
уписування відповіді у вигляді слова, словосполучення чи речення.
Завдання 25 передбачає написання розгорнутої відповіді на
запропоноване запитання. Учні повинні надати
вичерпну відповідь, сформулювати і прокоментувати проблему, порушену в
художньому творі, позицію автора, зазначити, чи погоджується вони з такою
позицією, й аргументувати свою думку. Виконуючи завдання, вони мають надати вичерпну
відповідь на запитання, але уникати розлогих вступів, переказування тексту
твору чи детальної характеристики героїв. Обсяг
відповіді 100-200 слів.
Зарубіжна
література
Завдання для проведення
атестації повинні охоплювати навчальний
матеріал 8 і 9 класів та містити не менше
десяти варіантів завдань різної форми.
Якщо кількість учнів у класі менша десяти, кожен з них отримує окремий варіант.
На виконання завдання державної
підсумкової атестації із зарубіжної
літератури відводиться 90 хвилин (час на вступну
бесіду та інструктаж не враховується).
Завдання призначені для
комплексної перевірки знань з навчального предмета і мають бути побудовані таким
чином, щоб дати учням можливість показати вміння аналізувати та інтерпретувати
художній текст, виявляти його розуміння, усвідомлення родової й жанрової
специфіки, стильової своєрідності, багатства його ідейно-художнього змісту та
особливостей поетики.
У кожному варіанті
повинні бути вміщені завдання різних форм: на обрання однієї правильної
відповіді, встановлення послідовності, встановлення відповідності, завдання
відкритого типу (учень має написати твір-мініатюру (обсяг 1 сторінка) на
запропоновану тему. Максимальна кількість запитань в одному варіанті не повинна перевищувати 24.
Завдання 1–19 (на знання художніх текстів, біографій митців, особливостей літературних
епох і напрямів, теоретико-літературних понять, визначення твору за уривком)
передбачають вибір однієї правильної
відповіді із чотирьох запропонованих;
завдання 20 передбачає встановлення
послідовності (учень має правильно розташувати запропоновані елементи,
позначивши їх відповідними цифрами);
завдання
21–23 - встановлення
відповідності (до кожного рядка, позначеного буквою, учень добирає
відповідник, що позначений цифрою);
завдання 24 передбачає написання стислого твору-роздуму на
запропоновану тему (ця творча робота має відображати сформованість
базових знань із зарубіжної літератури, уявлення про художню літературу як
мистецтво слова, уміння самостійно мислити, аналізувати різні за жанровою
специфікою твори й висловлювати щодо них власні думки, спиратися на художні
тексти, добирати відповідну форму вислову, визначати національну своєрідність
твору).
Відповіді тестів закритого типу учень має позначити в
підготовленому вчителем бланку відповідей. Якщо вказана відповідь
є не правильною, бали за виконання завдання не нараховуються.
Виконання завдання відкритої форми у вигляді
твору-роздуму оцінюється відповідно до таких параметрів: повнота розкриття
теми; посилання на літературні тексти, уміння їх аналізувати та інтерпретувати;
логічна послідовність викладу думок (наявність тези, аргументів, висновку);
чітка побудова (наявність вступу, основної частини, висновків); структурна
цілісність, переконливість наведених аргументів в основній частині твору,
точність, зрозумілість думки; образне мислення.
За виконання творчого завдання учень може
отримати максимум 3 бали. За наявності великої кількості
орфографічних і пунктуаційних помилок
0,5 бала знімається.
Завдання
відкритої форми учень виконує на окремому аркуші, виданому вчителем.
Правильне виконання
завдань кожного варіанта оцінюється 12
балами, що полегшує виставлення оцінки згідно з критеріями оцінювання
знань і вмінь учнів із зарубіжної літератури.
Географія
У ході підготовки завдань для проведення державної
підсумкової атестації з географії вчитель має забезпечити перевірку закладених у оновлених навчальних програмах очікуваних
результатівнавчально-пізнавальної діяльності учнів, які включають змістовий, діяльнісний, ціннісний та
світоглядний компоненти.
Реалізація компетентнісного підходу до освітньої
діяльності учнів забезпечується системою
перевірки й оцінювання навчальних результатів, яку вчитель формує опираючись
на можливості та інтелектуальний потенціал учнів, використовуючи місцевий, в
тому числі, краєзнавчий матеріал.
Завдання вчитель готує за навчальною програмою за курси з 6-го по 9-й клас, при
цьому важливо узгодити тестові завдання за темами та врівноважити за ступенем
складності. Для проведення атестації вчитель на свій розсуд готує декілька
варіантів завдань (не менше 5) за відповідною формою. Кожен варіант має
тестові завдання різних типів і рівнів складності, зокрема:
1) завдання
з вибором однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих
використовують для оцінювання знань географічних понять, термінів, умінь
працювати із джерелами інформації (всього 8 завдань, з них кожні 2 завдання
формуються за темами від 6 по 9 клас);
2) завдання на визначення відповідності
передбачають вибір взаємопов’язаних понять, явищ, процесів і встановлення між
ними логічних зв’язків (4 завдання, кожне
завдання формується за темами від 6 по 9 клас);
3) завдання, що містять сім варіантів
відповідей, три з яких є правильними, використовують для перевірки
здатності виявляти характерні ознаки окремих об’єктів і явищ, перелік окремих
об’єктів, процесів, явищ тощо (4 завдання, кожне завдання формується за темами
від 6 по 9 клас);
4) два завдання (одне з яких стосуватиметься
курсу «Україна у світі: природа населення», а інше – «Україна і світове
господарство»), що передбачають
розгорнуту відповідь на поставлені запитання і забезпечать можливість
перевірки вміння учнів висловлювати власні думки, наводити аргументи, складати
географічні характеристики, описувати географічні процеси і явища, робити
висновки, застосовувати знання і вміння у новій ситуації, порівнювати
географічні об’єкти і явища, пояснювати розвиток і просторове поширення
географічних процесів і явищ на основі виділення їх істотних ознак,
встановлювати риси подібності та відмінності, переваг та недоліків природних та
економічних умов, уміння застосовуватинаявні знання і
компетенції для вирішення запропонованого завдання;
5) два
завдання, що передбачають для отримання правильної відповіді виконання певних
математичних розрахунків з відповідним записом у бланку відповідей;
(завдання формуються за темами від 6 по 9 клас)
6) також необхідно розробити одне завдання на контурній
карті, що передбачає нанесення на карту інформації
відповідно завдання та розробку легенди карти. Це завдання даватиме
змогу визначити картографічну грамотність та знання особливостей просторового
розміщення об’єктів і явищ. Під час виконання завдання учням потрібно розробити
легенду карти за всіма правилами і картографічними вимогами, а потім виконати
завдання на контурній карті. Виконуючи завдання на контурній карті, всі
позначення і записи здійснюються тією ж ручкою, що й інші завдання. (завдання
формуються за темами від 6 по 9 клас). Для підготовки завдання пропонуємо
підготувати контурні карти світу та України, а завдання формувати з врахуванням
формату карти.
Отже, кожен варіант такої атестаційної роботи
налічуватиме: 16 тестових завдань різного типу і рівня складності; два
завдання, що передбачають розгорнуту відповідь на поставлені запитання; дві
географічні задачі; 1 завдання на контурній карті.
Для класів з поглибленим
вивченням географії пропонується додати до атестаційної роботи ще два завдання:
одне – практичного спрямування, а друге – теоретичного, творчого характеру.
На виконання атестаційної роботи відводиться 90 хвилин.
Для класів з
поглибленим вивченням географії - 120 хвилин.
Виконання
атестаційної роботи не передбачає використання атласів та інших джерел
картографічної та візуальної інформації.
Біологія
Атестаційна робота з біології укладається вчителем із завдань, що відповідають змісту і очікуваним результатам
навчально-пізнавальної діяльності учнів, визначеним
навчальною програмою з біології для 6–9 класів загальноосвітніх навчальних
закладів, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.
2017 р. № 804.
Атестаційна робота складається іззавдань
різних рівнів складності:
– завдання на відтворення знань, які передбачають уміння розпізнавати типові біологічні об’єкти, процеси, явища; давати визначення основних біологічних понять; користуватися біологічними термінами і поняттями тощо;
– завдання на відтворення знань, які передбачають уміння розпізнавати типові біологічні об’єкти, процеси, явища; давати визначення основних біологічних понять; користуватися біологічними термінами і поняттями тощо;
– завдання
на застосування знань, які передбачають використання уміння описувати,
характеризувати, порівнювати біологічні об’єкти, явища, процеси, закономірності;
складати схеми схрещування, ланцюги (мережі) живлення в екосистемах;
розв’язувати елементарні вправи з реплікації, транскрипції, трансляції; описувати
і пояснювати результати експерименту, дані таблиць, графіків; встановлювати
причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, робити висновки; використовувати
знання у практичній діяльності.
Атестаційна робота має включати
50 % завдань на відтворення і 50 % завдань на застосування знань і охоплювати різні теми курсу біології основної
школи.
Елементи змісту атестаційної роботи:
методи вивчення живих об’єктів
(спостереження, опис, вимірювання, експеримент);
загальні ознаки рослин, грибів,
бактерій, тварин, їх значення у природі та використання у практичній діяльності
людини;
особливості організму людини,
його будови та процесів життєдіяльності (тканини, органи і системи органів,
процеси життєдіяльності, внутрішнє середовище, імунітет, нейрогуморальна
регуляція процесів життєдіяльності, профілактика захворювань, надання долікарської
допомоги);
хімічний склад і структура
клітини; еукаріотична і прокаріотична клітини; особливості рослинних і
тваринних клітин; клітинний цикл, мітоз, мейоз; статеві клітини, запліднення;
хромосоми, гени, генетичний код; біосинтез білка;
методи генетичних досліджень;
генотип і фенотип; закони Менделя; генетика статі й успадкування, зчеплене зі
статтю; форми мінливості; види мутацій;
екосистеми, їх різноманітність;
харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах; екологічні фактори;взаємодія видів в
природі; біосфера.
До атестаційної роботи включаються:
тестові завдання закритої
форми (з однією правильною відповіддю, з кількома правильними відповідями, на
встановлення відповідності);
завдання відкритої форми (з короткою та
розгорнутою відповіддю);
завдання, які
передбачають здійснення аналізу діаграм, графіків, таблиць, текстів.
Час, який відводиться на
виконання атестаційної роботи, типи завдань та їх кількість в атестаційній
роботі, кількість варіантів(не менше 5) атестаційних робіт визначає вчитель.
Для укладання атестаційних робіт учитель може використовувати збірники завдань
для проведення державної підсумкової атестації з біології, або інші збірники
завдань з біології, що мають відповідний гриф, з урахуванням вимог, що
зазначені вище.
Хімія
Атестаційна робота з хімії укладається вчителем із
завдань,
що охоплюють різні теми курсу хімії основної школи у такому співвідношенні:
15% – 7 клас – початкові хімічні поняття; прості речовини метали і
неметали;
45% – 8 клас – кількість речовини, розрахунки за хімічними формулами;
основні класи неорганічних сполук; періодичний закон і періодична система
хімічних елементів Менделєєва; будова атома хімічний зв’язок і будова речовини;
40% – 9 клас – розчини; хімічні реакції; найважливіші органічні
сполуки.
Атестаційна робота складається із
завдань різних типів і рівнів складності, зокрема:
завдання з вибором однієї
правильної відповіді;
завдання на встановлення
відповідності;
завдання на встановлення
правильної послідовності;
завдання з короткою відповіддю,
серед яких завдання на відтворення генетичного зв’язку між класами неорганічних
сполук;
завдання на складання рівнянь
окисно-відновних реакцій та електронних балансів до них, реакцій йонного обміну
в молекулярній та йонній формах; завдання з розгорнутою відповіддю, серед яких
задачі різних типів, які передбачають розгорнутий запис розв’язування задачі з
обґрунтуванням кожного етапу.
До атестаційної роботи
включаються завдання на визначення рівня сформованості основних умінь та
способів дій, які можна пропонувати як в тестовій формі, так і у вигляді
завдань з короткою або розгорнутою відповіддю, а саме:
- називати речовини за їх
формулами, типи хімічнихреакцій;
-складати формули найважливіших неорганічних та
органічних сполук вивчених класів, схеми будови атомів
перших 20 елементів періодичної системи, рівняння хімічних реакцій;
- характеризувати елементи (від
Гідрогену до Кальцію) за їх положенням у періодичній системі та особливості
будови їх атомів, хімічні властивості речовин – представників різних класів
неорганічних сполук, процеси окиснення і відновлення;
- визначати належність речовин до
певного класу, тип хімічної реакції, вид хімічного зв’язку у типових прикладах,
ступінь окиснення елементів, можливість перебігу реакцій йонного обміну;
- обчислювати об’єм газу за
нормальних умов, відносну густину газів, масу, об’єм, кількість речовини
реагентів та продуктів реакції, об’ємні відношення газів за хімічними
рівняннями.
Час, який відводиться на
виконання атестаційної роботи, типи завдань та їх кількість в атестаційній
роботі, кількість варіантів (не менше 5) атестаційних робіт визначає вчитель. Для укладання
атестаційних робіт можна використовувати збірники завдань для проведення
державної підсумкової атестації з хімії, або інші збірники завдань з хімії, що
мають відповідний гриф.
Під час проведення державної підсумкової атестації з
хімії учням дозволяється користуватися калькуляторами і таблицями: «Періодична
система хімічних елементів Д.І. Менделєєва», «Розчинність кислот, солей, основ
та амфотерних гідроксидів у воді», «Ряд активності металів».
Your Affiliate Money Printing Machine is waiting -
ВідповістиВидалитиAnd getting it running is as simple as 1-2-3!
Follow the steps below to make money...
STEP 1. Input into the system what affiliate products you intend to promote
STEP 2. Add push button traffic (this ONLY takes 2 minutes)
STEP 3. See how the system grow your list and sell your affiliate products on it's own!
Do you want to start making money?
Click here to check it out